PROGRAMUL RABLA ÎNCEPE CEL MAI DEVREME ÎN 6 IUNIE

by Florian Popa

Programul Rabla va incepe tarziu anul acesta, persoanele fizice urmand sa se poata inscrie in cel mai bun caz pe 6 iunie pentru a-si lua masini noi, a spus Istvan Jakab, presedintele Administratiei Fondului pentru Mediu (AFM). Programul va avea un buget total de 220 milioane lei, din care 75 milioane vor fi alocate pentru un sub-program de subventionare a masinilor electrice si de instalare a unor prize pentru acestea. Ministerul Mediului ar vrea ca Rabla sa fie organizat si in urmatorii cinci ani, a spus seful AFM, prezent la o conferinta a Ziarului Financiar.

Jakab spune ca programul a intarziat si fiindca a fost mai complicat cu actele, deoarece programul Rabla este in premiera dublat de Rabla Plus, (sub)program care sa impulsioneze masinile electrice.

Seful AFM a explicat de ce au fost intarzieri. „Sunt niste pasi care trebuie respectati, iar anul acesta, fiindca atat Rabla, cat si Rabla Plus se adreseaza si agentilor economici, se pune problema ajutorului de stat si au fost cativa pasi pe care a trebuit sa-i parcurgem, iar in sedinta de Guvern de astazi se aproba doua memorandumuri care se refera la cele doua programe”.

Apoi vor aparea, prin ordin de ministru, ghidurile de finantare si dupa aceea urmeaza o dispozitie de la AFM care practic inseamna inceputul programului Rabla si Rabla plus.

Va urma o perioada in care se depun spre validare documentele pentru producatorii si dealerii care vor sa ia parte si apoi se va publica pe site-ul AFM o lista cu producatorii si dealerii validati. Abia apoi oamenii se vor putea duce la dealeri pentru a aplica la Rabla.

Jakab spune ca si producatorii si dealerii trebui sa depuna o serie de acte, astfel ca poate dura si persoanele fizice se vor putea inscrie cel devreme pe 6 iunie. „Nu vreau sa promit nimic, sunt mai multe lucruri de care depinde si sper sa mai pot tine de acest calendar”.

Cele doua memorandumuri discutate azi in Guvern se refera la o perioada de cinci ani, spune seful AFM. „Noi am spus ca pentru urmatorii cinci ani vrem sa continuam programul Rabla si Rabla plus, am dat si cifre estimative pentru ele, dar in fiecare an o sa fie problema bugetului AFM. Din punctul nostru de vedere si al ministerului Mediului dorim sa continuam aceste programe”.

Trebuie mentionat ca fiecare ministru al Mediului a venit cu schimbari, astfel ca nimic nu garanteaza faptul ca programul Rabla se va tine in fiecare an pana in 2020, mai ales ca a avut si are destui opozanti in randul comerciantilor auto.

Pentru Rabla bugetul este mai mic decat anul trecut, 145 milioane, fata de 165 milioane lei, ceea ce inseamna ca vor putea fi casate 20.000 de masini mai vechi de 8 ani. Rabla Plus are un buget de 75 milioane lei, cea mai mare parte urmand sa fie alocat infrastructurii de incarcare. Despre masinile electrice veti putea citi foarte curand intr-un amplu articol legat de planurile autoritatilor.

Autoritatile au promis ca programul Rabla va incepe in martie, dar acest termen a fost cu mult depasit, spre supararea dealerilor auto care spun ca mii de clienti isi amana achizitiile in asteptarea programului, astfel ca primele luni sunt foarte slabe.

Prima editie de Rabla s-a tinut in 2005. Atunci prima de casare era de 3.000 lei si s-au casat 15.000 de masini. Din 2009 prima de casare a crescut la 3.800 lei, iar din 2013 la 6.500 lei. Editia 2010 a fost cea mai buna, cu peste 180.000 de masini casate si 60.000 de masini noi cumparate.

In cei mai grei ani ai pietei auto, 2013 si 2014, au fost si luni in care prin Rabla s-au realizat trei sferturi din totalul vanzarilor de masini noi. Anul trecut ponderea Rabla a scazut mult, la sub o treime din piata. In istoria Rabla s-au casat peste 500.000 masini vechi si s-au cumparat aproape 300.000 noi.

Sursa: hotnews.ro

Facebook Comments