INSPECTORATUL SCOLAR II CERE LUI FALCA SA NU IMPLICE INVATAMANTUL IN DISPUTELE POLITICE

by Cosmin Mihuta

Atacurile lui Gheorghe Falcă la adresa Inspectoratului Şcolar Judeţean Arad pe tema a patru obiective de investiţii nu au niciun fundament logic. Din punctul nostru de vedere, acest atac face parte dintr-o strategie de denigrare a instituţiei noastre, fundamentată politic, pe care noi nu o putem comenta. Este totuşi important să oferim publicului arădean, părinţilor, profesorilor şi elevilor interesaţi un punct de vedere bazat pe o logică juridică şi administrativă, nu politică.

Primarul Gheorghe Falcă face din necunoaştere sau cu bună intenţie o gravă confuzie: investiţiile la cele patru şcoli nu sunt considerate  eligibile pentru obţinerea fondurilor europene în cadrul POR 2007-2014. Mai jos, prezint argumentele juridice şi administrative într-un limbaj tehnic şi de aceea arid şi mai puţin accesibil publicului larg. Totuşi, consider că aceste precizări tehnice se impun, în condiţiile în care devine tot mai vizibilă intenţia primarului Gheorghe Falcă de a folosi şcoala arădeană pe post de temă în dezbaterea politică.

Îi solicit lui Gheorghe Falcă să nu mai folosească poziţia sa importantă din administraţia locală ca pe o tribună politică în relaţia cu Inspectoratul Şcolar Judeţean şi mai ales să înceteze să folosească învăţământul arădean ca prilej de dispute politice. Indiferent de modul în care dânsul percepe poziţia inspectorului scolar general  consider că profesorii, părinţii şi elevii merită respect şi nu trebuie să fie ţinta unor mesaje politice deghizate în bune intenţii. Prin acest tip de comportament, se creează în mod artificial un conflict între instituţii publice care trebuie să lucreze, în limita atribuţiilor lor, în interesul cetăţenilor, în interesul învăţământului, chiar şi în preajma alegerilor: Primăria Arad şi Inspectoratul Şcolar Judeţean. Tentativele de a deforma teme specifice ale învăţământului arădean pentru a servi unor scopuri care ţin de comunicarea politică contravine grav intereselor şi imaginii învăţământului arădean şi consider că trebuie să luăm atitudine pentru a denunţa aceste tentative.

Argumentaţie tehnică:

Cu referire  la accesarea fondurilor europene pentru reabilitarea, modernizarea, dezvoltarea şi echiparea infrastructurii educaţionale preuniversitare, universitare şi a infrastructurii pentru formare profesională continuă:

Comisia Europeană a aprobat realocarea, de la alte Programe Operaţionale, a 150 de milioane de euro pentru Axa Prioritară 3 a Programului Operaţional Regional 2007-2013 – Îmbunătăţirea infrastructurii sociale, Domeniul Major de Intervenţie 3.4 – Reabilitarea, modernizarea, dezvoltarea şi echiparea infrastructurii educaţionale preuniversitare, universitare şi a infrastructurii pentru formare profesională continuă.

Accesarea acestor fonduri impunea îndeplinirea  mai multor  criterii de eligibilitate pentru potenţialii solicitanţi,  potrivit în Ghidul solicitantului.

Astfel,  una dintre condiţiile de eligibilitate era ca solicitanţii să fie :

• Unităţi administrativ-teritoriale (autorităţi ale administraţiei publice locale), definite conform Legii administraţiei publice locale nr. 215/2001, republicată, cu modificările şi completările ulterioare:

– Judeţe (Consilii Judeţene)
– Municipii (Consilii locale municipale)
– Oraşe (Consilii locale orăşeneşti)
– Comune/ (Consilii locale comunale)
– Primăria Generală a Municipiului Bucureşti (Consiliul General al Municipiul Bucureşti), subdiviziuni administrativ-teritoriale ale Municipiului Bucureşti (consiliul local al sectorului)

• Parteneriatele dintre unităţile administrativ-teritoriale şi unităţi de învăţământ preuniversitar de stat ce îşi desfăşoară activitatea în imobile aflate în domeniul public al acestora.

O altă condiţie obligatorie pentru obţinerea acestor fonduri era ca solicitantul  să fi încheiat, în calitate de autoritate contractantă, un contract de lucrări  pentru activitatea ce face obiectul cererii de finanţare.

Aşadar, fondurile europene pentru reabilitarea, modernizarea, dezvoltarea şi echiparea infrastructurii educaţionale preuniversitare puteau fi solicitate numai de unităţi
administrativ-teritoriale (autorităţi ale administraţiei publice locale  sau în parteneriat cu unităţile de învăţământ pre-universitar de stat aflate în domeniul public al acestora ( liderul parteneriatului fiind unitatea administrativ-teritorială) care au încheiat contracte de lucrări  pentru asemenea investiţii, în calitate de autoritate contractantă.

Cu alte cuvinte, cheltuielile necesare pentru finanţarea obiectivelor investiţii de reabilitare, modernizare a bazei materiale a unităţilor de învăţământ preuniversitar de stat , inclusiv consolidări şi reabilitări de şcoli şi dotări finanţate iniţial de la bugetul de stat prin Ministerul Educaţiei Naţionale şi pentru care s-au încheiat contracte de achiziţii de lucrări de către inspectoratele şcolare, în calitate de autoritate contractantă şi nu de către autoritatea locală, în baza Legii învăţământului, nu sunt considerate  eligibile pentru obţinerea fondurilor europene în cadrul POR 2007-2014.

Prin urmare, afirmaţiile că „Inspectoratul Şcolar nu a trimis documentaţia necesară decât după expirarea termenului de înaintare a dosarelor la agenţia de Dezvoltare, pentru finanţarea europeană” nu sunt reale deoarece  Primăria Arad, de fapt şi de drept, nu ar fi putut îndeplini criteriile de eligibilitate pentru obţinerea de fonduri europene pentru cele 4 obiective de investiţii  ( Colegiul Tehnic „ Aurel Vlaicu” Arad, Colegiul Tehnic de Construcţii şi Protecţia Mediului Arad, Colegiul Naţional „V.Goldiş” Arad şi Liceul Tehnologic de Electronică şi Automatizări” Caius Iacob”Arad) în cadrul POR 2007-2014, în condiţiile în care nu a încheiat la termen contractele pentru aceste obiective de investiţii, în calitate de autoritate contractantă.

         În plus, conform OUG 28/2013 pentru aprobarea Programului naţional de dezvoltare locală, respectiv OUG 30/2014 privind modificarea si completarea OUG 28/2013 pentru aprobarea Programului naţional de dezvoltare locală,  investiţiile aflate în curs de execuţie pot fi finanţate de la bugetul de stat prin Ministerul Dezvoltării Regionale şi Administraţiei Publice, beneficiare fiind autorităţile locale, în calitate de solicitanţi.

 

Inspector școlar general,

Prof. Claudius MLADIN

Facebook Comments