CONCERT DE MUZICA BAROCA, SUSTINUT DE FILARMONICA DE STAT ARAD

by Paula Craciun

Concertul de muzica barocă din 15 martie, de la ora 19.00,  de la Sala Ferdinand, cel de al treilea eveniment extraordinar al lunii, programează sub bagheta dirijorului Dorin Frandeş  lucrări de rezonanţă din muzica secolelor XVII şi XVIII, partituri cunoscute, însă mai puţin abordate în stagiunile de dată recentă ale Filarmonicii.

I had a dream

Am avut un vis în care artistului nu i se cerea să devină mai comercial, ci comercialului sa devină mai artist… (și) pentru că arta muzicală este un antrenament sau chiar o inițiere în tehnicile demiurgice

Dr. Alin Văcean – managerul Filarmonicii de Stat Arad

Semnată de Doru Popovici, versiunea pentru orchestră de coarde a celor mai consacrate numere din Codex Caioni, celebra culegere de lucrări religioase şi profane, de mare circulaţie în Transilvania secolului al XVII-lea, inaugurează selecţia muzicală a serii, care continuă cu  Antonio Vivaldi şi unica sa partitură concertantă pentru chitară şi orchestră. Datorită părţii sale lente, concepută în spiritul ariilor de operă, Concertul în re major RV 93 este considerat astăzi cea mai cunoscută dintre lucrările pentru coarde ciupite create de Vivaldi şi un număr de  confirmare pentru  chitariştii concertişti. Interpretată de Ion Dorobanţu, partitura precede  concertul cel mai neobişnuit  din seria celor şase „brandenburgice” de Johann Sebastian Bach, ultimul, în si bemol major. Scoţând în evidenţă profunzimea şi bogăţia sonoră a celor mai „sobre” dintre instrumentele orchestrei, Concertul brandenburgic nr. 6 îi are ca solişti pe violiştii Gavril Cenădan şi Amalia Stepan, colaboratori  permanenţi ai ansamblului simfonic.

Iar muzica lui Georg Philipp Telemann, cel mai renumit compozitor al Germaniei din prima jumătate a secolului al XVIII-lea încheie seara destinată barocului muzical, printr-una dintre suitele celebrei colecţii de lucrări ambientale, Tafelmusik, prin care prolificul compozitor îşi demonstrează încă odată adaptabilitatea la varietatea formelor şi a genurilor vehiculate în epocă.

 

Portret – Ion Dorobanțu

 

Ion Dorobanţu este originar din Craiova, unde a absolvit Liceul de Matematică Fizică „Nicolae Bălcescu” în 1986 şi Facultatea de Mecanică, specializarea Tehnologia Construcţiilor de Maşini în 1992. A început studiul chitarei la 14 ani. După 1989 începe să considere serios ideea unei cariere muzicale, pe calea căreia păşeşte odată cu admiterea sa la Academia de Arte „George Enescu” din Iaşi în 1992, obţinând licenţa în interpretare muzicală – chitară clasică – în 1997. Pe parcursul studiilor muzicale susţine recitaluri şi concerte atât solistice cât şi camerale, în duet, trio şi cvartet,  precum şi în ansamblu de chitare, în Iaşi, Craiova, Suceava, Piatra Neamţ, participând şi la numeroase ediţii ale Festivalul Internaţional de Chitară de la Sinaia şi Bucureşti, în competiţie sau la cursuri de măiestrie susţinute de Costas Cotsiolis, John Duarte, Michel Sadanowski, Ricardo Gallen, Carlo Marchione, Quatuour de Champagne.  Tot la Iaşi activează în perioada 1994-1998 ca tenor în cadrul Corului „Gavriil Musicescu” al Filarmonicii Moldova, participând la turnee naţionale şi internaţionale. În aceeaşi perioadă debutează în sfera didacticii prin înfiinţarea cercului de chitară clasică de la Casa Studenţilor din Iaşi.

Deşi chitara clasică a fost şi rămâne în bună măsură principala sa sferă de activitate, în special didactică, fascinaţia pentru diferitele întrupări ale chitarei acustice şi electrice l-a apropiat de muzicile din ce in ce mai variate ale secolului XX. În 1994 începe să colaboreze la Iaşi cu profesorul şi pianistul Romeo Cozma într-un proiect cu valenţă didactică – „Fascinaţia Jazzului”, articulat în şase episoade pe scena Filarmonicii Moldova, constituind debutul său în sfera jazz-ului, gen care a reprezentat de atunci o constantă în viaţa şi activitatea sa muzicală.

Din octombrie 1998 devine preparator universitar la Facultatea de Muzică a Universităţii de Vest Timişoara, unde pune bazele şi conduce clasa de chitară de atunci şi până în prezent. In paralel, continuă activitatea artistică în sfera muzicii culte prin colaborări cu Filarmonica „Banatul” din Timişoara, cu cea din Craiova, Arad şi Oradea, precum şi cu instrumentişti concertişti în diferite grupuri camerale, dintre care duo-ul flaut-chitară cu Gianluca Vanzelli s-a dovedit a fi cea mai consistentă. A fost membru în formula iniţială a grupului baroc timişorean „La Folia” condus de violoniştii Codrin Emandi şi Diana Emandi.

Din 1998, odată cu relocarea sa la Timişoara,  aprofundează muzica de jazz în studiu şi concept, atât individual cât şi în colaborările pe care le-a avut în diferite formule de-a lungul timpului cu saxofonistul Liviu Butoi, precum şi ca chitarist în grup restrâns cu vocalistele Teodora Enache, Vera Luţă, Gabriela Costa. În anul 2000 întemeiază grupul „Aquarium”, propunând explorarea standardelor de jazz în aranjamente inedite, formulă în care activează constant până în prezent, fiind principalul său vector de acţiune în jazz. Colaborează cu Teatrul Naţional din Timişoara în realizarea musicalului „The Full Monty” (2011) şi a cabaretului „Imagine Show” (2010), a operetei tango „Maria de Buenos Aires” (2014), precum şi cu Teatrul German Timişoara în musicalul „Cabaret” (2013).

În sfera didacticii de jazz, domeniu în care a susţinut o permanentă perfecţionare autodidactă, a colaborat cu Universitatea Tibiscus la facultatea de jazz şi muzică uşoară „Richard Oszanitzky” în perioada 2005 – 2010 unde a predat chitara jazz şi a colaborat cu instructori americani de la „International Association for Jazz Educators”. În 2006-2007 a evoluat în formula de duo alături de vibrafonistul american de jazz Eldad Tarmu.

Începând din anul 2005 este atras de muzica electronică şi de sound design. Colaborează cu Teatrul Naţional German din Timişoara în spectacole în care a fost implicat atât ca instrumentist şi sound designer cât şi ca actor („Ultimul Mesaj al Cosmonautului către femeia pe care a iubit-o cândva în fosta Uniune Sovietică”). Colaborează la coloana sonoră a filmului documentar “Satul de Marmură” (2011) şi la filmul artistic „La Soluzione Migliore” (2010), ambele producţii obţinând premii internaţionale. În anul 2007 întemeiază proiectul de muzică electronică “MOEBIUS STRIP” împreună cu Daniel Dorobanţu, alături de care compune, produce şi concertează. În ianuarie 2011 lansează primul single al grupului, intitulat „Seven”.

În decembrie 2010 se alătură proiectului „Nuevo Tango Quintet TM”, iniţiat de violonistul Alexandru Bota, în demersul de a interpreta cvintetele lui Astor Piazzolla, grup cu care realizează concerte naţionale de succes (Timişoara Anivertango 2011, Bucureşti ArCub 2011, Festivalul Internaţional Plai Timişoara 2013) precum şi înregistrări audio-video (albumul Nuevo Tango Quintet plays Astor Piazzolla – 2012).

În anul 2014 obţine titlul de doctor în muzică la Academia de Muzică „Gheorghe Dima” din Cluj cu tema „Chitara în jazz – expresivitate şi polivalenţă”.

 

 

 

 

 

 

 

Facebook Comments