SINDICALIŞTII ACUZĂ: VĂCEAN DISTRUGE CE S-A CLĂDIT ÎN 100 DE ANI

by Cosmin Mihuta

Managerul Filarmonicii Arad, Alin Văcean, se simte în continuare foarte bine în scaunul comod pe care i l-a pus la dispoziţie ocrotitorul său de ani buni, primarul Aradului, Gheorghe Falcă. Primarul mimează în continuare că ar dori să îl schimbe pe Văcean, iar în realitate trage de timp până după alegeri, când subiectul va fi închis definitiv, iar Văcean va mai sta patru ani pe funcţie. În tot acest timp, în care Falcă se joacă de-a Filarmonica, managerul Văcean continuă seria aroganţelor la adresa angajaţilor şi cetăţenilor Aradului. Ultima ispravă ne-a fost semnalată de către sindicatul din Filarmonică, care ne-a transmis un comunicat de presă despre o nouă ieşire la luptă a managerului Văcean, de data aceasta la un post local unde Falcă îşi face de 5 ori pe zi campanie electorală. Bineînţeles, e doar o coincidenţă că Văcean a găsit uşa deschisă la televiziunea apropiată lui Falcă.

Vă prezentăm, mai jos, comunicatul integral al Sindicatului Artistilor Interpreti din Filarmonica Arad.

„In data de 05.04. 2016, managerul Filarmonicii Arad a acordat un interviu  postului local de televiziune “TV Arad”, in cadrul emisiunii “Pulsul zilei”. Asa cum ne-a obisnuit, managerul nu s-a abtinut de la unele afirmatii pe care le consideram ofensatoare si nocive cadrului cultural din Arad.

Facand referire la sindicat, a mentionat ca „nu putem iesi de sub gandirea sindicalista, comunista”. Atragem atentia pe aceasta cale ca sindicatele au luat fiinta pentru prima data in cadrul societatilor industrializate, fiind o caracteristica a capitalismului. Intre gandirea sindicalista si cea comunista nu poate sta semnul de egalitate. In toate tarile europene exista sindicate si chiar organizatii mondiale la care sindicatul nostru este afiliat. Aceste organizatii, F.I.M (Federatia Internationala a Muzicienilor) si F.I.A. (Federatia Internationala a Actorilor) au si trimis sesizari la autoritatile centrale si locale pentru a sesiza situatia din Filarmonica Arad. Oriunde sunt constituite, sindicatele apara drepturile individuale si colective ale angajatilor si supravegheaza aplicarea legislatiei muncii.

S-a vorbit despre inutilitatea formatiei corale. Corul Academic al Filarmonicii este detinatorul unui palmares greu de egalat de catre alte formatii similare, avand una din cele mai bogate activitati din tara. Cu toate acestea observam cu surprindere ca cel care propune dizolvarea lui este tocmai cel care ar trebui sa se preocupe de dezvoltarea si promovarea acestei formatii. Este de neconceput ca persoana mentinuta in fruntea institutiei, sa militeze pentru decimarea acesteia  sau chiar desfiintarea.

Referirile facute la colaboratori ar avea efecte dezastruoase in timp. Este putin probabil ca un tanar sa mai studieze muzica,  stiind ca toata viata nu va avea o cariera profesionala previzibila. Un ansamblu se formeaza ca orice echipa, in timp. Oameni care apar si dispar de la o zi la alta nu vor contribui prea mult la calitatea artistica atat de mult invocata, ci dimpotriva. S-ar ajunge in timp ca muzica sa fie facuta de artisti ocazionali in situatii ocazionale, ceea ce doar calitate nu se poate numi. Aradenii,  prin sacrificiul lor, au creat si sustinut filarmonica, in dorinta de a beneficia de servicii culturale de calitate si stabile si nu de insailari de ocazie. Ceea ce s-a construit in peste un secol, se doreste a fi demolat in baza unor argumente nereale si rau intentionate.

In ceea ce  priveste “zona de confort“ mentionata in interviu, am solicitat solutia  instantei, care a dat castig de cauza sindicatului, atat referitor la  studiul individual, cat si privitor la programul de lucru. Acest program in loc sa se indrepte inspre calitate si profesionalism se indreapta mai degraba inspre lipsa de calitate. Concerte fara numarul normal de repetitii, care sunt pregatite de la o zi la alta, cu colaboratori care vin direct la repetitia generala etc. sunt lucruri care sunt daunatoare  actului artistic. A fost invocata doar necesitatea unui numar mai mare de concerte, fara sa avem conditiile altor institutii nu din Europa, ci nici macar din Romania. Am putea lua de exemplu filarmonica din Timisoara, care are doar in componenta orchestrei peste 80 de personae. La Arad orchestra impreuna cu corul sunt mai putin de 70. La ora actuala se poate spune ca Filarmonica din Arad este cea mai mica din tara. Singurul lucru la care depasim celelalte institutii sunt procesele generate de abuzurile conducerii“.

 

Facebook Comments