MEDALION ROBERT SCHUMANN, LA CERCUL MILITAR ARAD

by Andreea Radu

Doi tineri invitaţi, aflaţi la început de carieră, propun pentru seara simfonică din 18 februarie de la ora 19.00, din sala Cercului Militar de pe B-dul Decebal nr.19, un program de inspiraţie romantică, un medalion dedicat compozitorului Robert Schumann, una dintre cele mai reprezentative figuri ale secolului al XIX-lea, cel care a îmbinat la modul ideal intelectualul şi emoţionalul în registrele sentimentelor, ale gândirii şi ale sensibilităţii.
“Medalionul propus pentru următoarea noastră întâlnire muzicală este dedicat unuia dintre primii fruntași ai romantismului german. În ciuda faptului că muzica lui Robert Schumann nu a fost pe deplin înțeleasă în timpul vieții sale, ea desprinzându-se de prea restrictivele forme și structuri clasice, acum ea este considerată îndrăzneață, în primul rând datorită originalității armoniei, formei și ritmului.” – dr. Alin Văcean, manager al Filarmonicii de Stat Arad.
Uvertura Manfred op.115, extras al muzicii de scenă, creeată pentru suportul poemului dramatic al lui Byron şi Simfonia a II-a, op.61, scrisă într-o periodă de timp marcată de primele semne ale maladiei care îi va fi fatală compozitorului, au fost opţiunile dirijorului Marcell Dénes-Worowski, a cărui conlucrare cu violoncelistul Petrus Bölöni Àron, completează tabloul schumannian cu o creaţie a anului 1850, Concertul pentru violoncel şi orchestră în la minor.
Desemnat pe bună dreptate “cea mai îndrăzneaţă şi aventuroasă” partitură din literatura destinată instrumentului, adevărată culme a repertoriului violoncelistic universal, ópusul demonstrează afecţiunea lui Schumann pentru caracterul şi capacităţile de expresie ale instrumentului, puternic motivată şi de postura sa de interpret “technician”. Lucrarea este o superbă desfăşurare de virtuozitate, însă chiar şi în pasajele cele mai dense şi complicate grafic, expresia şi emoţia rămân suverane. Un studiu asupra liniei de solo a partiturii dezvăluie o cunoaştere în profunzime a idiomului şi a instrumentului şi dovedeşte un balans perfect între segmentele dedicate vocii principale şi cele ale orchestrei.

 

Facebook Comments