DOI OFITERI DIN LIPOVA AU FOST PEDEPSITI, DUPA CE AU DEZVALUIT FURTUL A 100 DE TONE DE MOTORINA DIN UNITATEA MILITARA

by Cosmin Mihuta

Dispariția unor cantități însemnate de motorină din cadrul UM Lipova, semnalată public într-o investigație a României Curate, nu a rămas fără ecou. Autoritățile militare au fost prompte, izolând nucleul disturbator și pedepsindu-l imediat, scrie romaniacurata.ro. Nu pe cei care au fost implicați în dispariția motorinei, ci pe cei care au răspuns întrebărilor presei legat de acest caz. E vorba de maiorul Marin Oprea, șeful logisticii de la UM 01221 Lipova (AICI) și de fostul locțiitor al comandantului unității, lt.col. Marin Mitru (AICI). Ambii au fost convocați la brigadă și interogați, după care li s-au transmis prin poștă măsurile sancționatorii, care constau în ”avertismente” pentru că au vorbit cu România Curată.

În mod ironic, unul din personajele cheie ale dispariției de motorină de la UM 01221 Lipova, maistrul militar Viorel Bordea, care a fost administrator al cazărmii în toți anii când s-au înregistrat lipsuri majore de combustibil, fiind implicat inclusiv într-un act de șantaj la adresa comandantului unității (conform declarațiilor lt.col Daniel Novac), nu a împărtășit aceeași soartă cu tovarășii săi de arme, el refuzând să ”dea din casă”.

De la UM 01221 Lipova au dispărut cantități imense de combustibil tip M, folosit de centrala termică a unității. Șeful logisticii, la scurt timp de la întoarcerea de pe front, din Afganistan, a anchetat cazul unui furt de motorină în care a fost implicat locțiitorul său, maiorul Adrian Mănăilă. În cursul acestei anchete, maiorul Marin Oprea a avut ideea să verifice cantitatea de combustibil lichid inventariată, pentru a vedea dacă e aceeași cu cea ”din scriptele” ultimei luni calendaristice, dar a studiat și documentele de pe anii anteriori. Astfel a constatat că în registrele de temperaturi ale UM 01221 Lipova erau declarate temperaturi medii zilnice mai mici decât cele estimate de INMH pentru localitatea respectivă. Temperaturi mai reduse înseamnă un consum de combustibil mai mare. Din socotelile șefului logisticii, a reieșit o pagubă de cel puțin 90 tone de motorină tip M din ”diferența de temperatură”. Maiorul Marin Oprea a declarat pentru România Curată la acel moment că una din justificările conducerii unității, imediat după descoperirea lipsurilor de motorină, e că s-au încălzit și corpuri de clădire pe care în realitate unitatea nu le avea în folosință activă. Procurorii militari s-au blocat pe acest caz, declarând pentru România Curată că nu există specialiști care să determine dacă temperaturile exterioare declarate oficial diferă de cele reale.

Ulterior declanșării scandalului ”dispariției motorinei”, s-a pornit un război de gherilă între ofițeri, fiecare dând vina pe celălalt, cu elemente de șantaj practicate de maistrul militar Bordea (conform declarațiilor comandantului unității, locțiitorului comandantului și șefului logisticii), cel care a cărat cu mașina personală parchet la comandantul UM 01221 Lipova. Așa s-a aflat că gestionarul UM și soldați ai UM au fost folosiți la renovarea apartamentului lui Daniel Novac. Ofițerii au acuzat chiar că parchetul transportat de administratorul unității e similar celui achiziționat de UM și care ar fi trebuit să fie montat în biroul comandantului. Imediat după ce comandantul UM a fost acuzat de furt de parchet din UM, a apărut subit în unitate cantitatea lipsă, fiind băgată în depozit, într-un weekend, de comandant însuși. Problema e că parchetul introdus în depozit avea (conform unor filmări video ale stocului de parchet din UM) etichete pe care era scrisă ”Clasa B” de calitate, în timp ce parchetul dispărut avusese etichete pe care scria ”Clasa A” de calitate. Imediat după ce comandantul UM 01221 Lipova a fost acuzat de subalternii săi că a furat parchetul, celor doi li s-au deschis dosare pentru matrapazlâcuri cu chiria. Unul dintre ei, Mr. Ionică Mitrică, care a fost șef al comisiei respnsabile ”cu dosarele de chirie” a fost acuzat că a falsificat dosarul de chirie al unui militar mort, care avea număr de înregistrare la ANAF, pentru a da impresia, în mod fals, că și-a declarat contractul de chirie, fapt care i-a permis să încaseze sume necuvenite. Maiorul Mitrică Ionică și maiorul Marin Oprea susțin însă că, în momentul când ei au descoperit furtul de parchet al comandantului unității Daniel Novac, au fost șantajați de acesta în biroul său că va da drumul la ”dosarul de chirie” al maiorului Mitrică. Comandantul Daniel Novac a negat că l-ar fi șantajat vreodată pe maiorul Mitrică și că nici n-a știut că acesta are probleme cu ”dosarul de chirie”.

Maiorul Marin Oprea e acuzat că a încasat pe nedrept bani de chirie, deși acesta susține că e o practică comună a angajaților din Armata Română care fac naveta să încaseze bani de chirie cu care de fapt să-și deconteze ”motorina” zilnică, în contextul în care regulamentele militare descurajează militarii navetiști, obligându-i să meargă cu mijloace de transport în comun, deși pe ruta Timișoara-Lipova nu există autobuze, iar trenul e un melc care circulă doar de două ori pe zi, încât o banală navetă de 60 km ajunge să mănânce tot timpul liber al navetistului. Mai mult, Oprea susține că acest artificiu al decontării navetei cu ”bani pentru chirie” a fost o soluție încurajată de superiorii săi verbal.

Oprea a luat decizia de a face publice ticăloşiile de la UM după ce și-a pierdut încrederea în obiectivitatea și buna credință a sistemului militar românesc, care în opinia sa a trenat aproape doi ani ancheta în cazul furtului de motorină. Dăm doar două exemple de situații absurde ulterioare raportării rezultatelor investigației sale asupra stocurilor de combustibil. După izbucnirea scandalului, cei care au descoperit combustibilul lipsă au fost mutați ”disciplinar” (deși nu oficial)  din unitate, în timp ce administratorul cazărmii, Viorel Bordea, cel care a avut ca responsabilitate încălzirii UM, a fost lăsat să meargă pe mai departe la lucru în unitate pentru a-și pune în ordine diverse hârtii, motivându-se că e unul din specialiștii rari din armată. În același timp, în 2014, calificativul de la final de an pe care-l primește fiecare ofițer, în cazul maiorului Marin Oprea, a fost dat de comandantul Daniel Novac, adică cel despre care în același an 2014 maiorul Oprea a prezentat un raport în care arăta că a folosit soldații din unitate pentru a-i renova locuința în timpul serviciului, precum și indicii ale legăturile sale cu dispariția unei cantități de stejar clasa A din unitate. Deși superiorii ierarhici știau că Daniel Novac a fost raportat de subalternul său ca ocupându-se cu matrapazlâcuri, decizia a fost de a-l lăsa pe să î idea calificativ lui Oprea, care, desigur, a fost unul inferior.

În intervalul 2010-2014 au fost mai multe incidente cu furturi de motorină, însă principalii responsabili ai ”robinetului” au rămas pe poziții până în 2015. O parte din santinelele care i-au prins sau văzut pe colegii lor furând n-au mai rezistat presiunii și au demisionat din sistem conform declarațiilor unora dintre angajații UM 01221. Chiar și locțiitorul comandantului și-a pierdut funcția după ce a sigilat robineții de motorină ai administratorului UM 01221,  Aurel Bordea. Cel din urmă l-a reclamat pe cel care i-a închis robinetul că ar fi furat fier vechi și locțiitorul comandantului și-a pierdut funcția. În schimb, în perioada în care robineții prin care s-ar fi putut sustrage motorină au fost sigilați, s-a observat o bizară ”realiniere” a temperaturilor exterioare măsurate de echipa administratorului Bordea, la temperaturile  estimate de INMH.

E treaba procurorilor militari să vrea să găsească metoda prin care să afle câte grade Celsius au fost în curte la UM01221 Lipova. Ea există, după cum a aflat România Curată.

 

Sursa: romaniacurata.ro

Facebook Comments