Vot fără incidente în județul Arad, până la ora 10

by Andreea Radu

Procesul de votare a început fără probleme, în județul Arad.

Până la ora 10.00, nu au fost sesizate incidente. 8 persoane private de libertate, cu drept de vot, din Centrul de Reținere și Arestare Preventivă al I.P.J. Arad, și-au exercitat dreptul de vot, fără probleme.

Pentru îndeplinirea misiunilor specifice procesului electoral sunt mobilizați peste 870 de angajați MAI care asigură ordinea publică la nivel județean, verifică și soluționează sesizările de posibile incidente electorale, precum și protecția celor 437 de secții de votare.

Pentru a veni în sprijinul unităților teritoriale ale MAI, au fost  desemnați ofițeri din cadrul Aparatului Central al MAI, precum și din cadrul Inspectoratelor Generale care să participe la executarea unor activități operative legate de procesul electoral.

Conform legii, preşedintele biroului electoral al secţiei de votare are obligația să ia toate măsurile pentru a sigura corectitudinea operaţiunilor de votare și pentru ca alegerile să decurgă în bune condiţii.

În ceea ce privește menținerea ordinii, atribuțiile președintelui secției de vot se întind și în afara localului de vot, precum şi pe străzi şi în piețe publice, până la o distanță de 50 m.

În afară de membrii biroului electoral al secţiei de votare, de candidaţi, și de celelalte persoane prevăzute de reglementările legale, nicio altă persoană nu poate staţiona în locurile publice din zona de votare sau în localul de vot mai mult decât timpul necesar pentru votare.

Persoanele care refuză să se conformeze dispoziţiilor preşedintelui biroului electoral al secţiei de votare cu privire la asigurarea ordinii în localul de vot şi în împrejurimi poate primi o amendă cuprinsă între 1.500 și 4.500 de lei.

Sfătuirea alegătorilor la sediul secţiilor de votare să voteze sau să nu voteze un anumit competitor electoral se sancționează cu amendă cuprinsă între 4.500 și 10.000 de lei. Cu aceeași amendă se sancționează continuarea propagandei electorale.

Precizăm că Biroul Electoral Central a emis o Decizie prin care a interzis comercializarea și consumul de băuturi alcoolice în zona de protecție a secției de votare, respectiv în limita celor 50 de metri.

Au drept de vot cetățenii români care au peste 18 ani.

Nu au drept de vot debilii sau alienații mintal, puși sub interdicție și nici persoanele cărora li s-a interzis exercitarea dreptului de a alege, pe durata stabilită prin hotărâre judecătorească definitivă.

Fiecare alegător are dreptul la un singur vot pentru alegerea Senatului și la un singur vot pentru alegerea Camerei Deputaților.

Alegătorii votează la secția de votare la care este arondată strada sau localitatea unde își au domiciliul ori reședința.

Alegătorul care nu se află în localitatea unde își are domiciliul sau reședința, poate vota la orice secție de votare din altă unitate administrativ-teritorială dacă aceasta se află în cadrul aceleiași circumscripții electorale, ca și localitatea de domiciliu sau de reședință.

În conformitate cu decizia Biroului Electoral Central, alegătorul care deține o dovadă de reședință al cărei termen de valabilitate a expirat în perioada 1 martie – 6 decembrie 2020, își poate exercita totuși dreptul de vot în circumscripția electorală unde și-a stabilit reședința.

Vă reamintim că în cadrul acestui proces electoral se utilizează Sistemul informatic de monitorizare a prezenţei la vot şi de prevenire a votului ilegal.

Cetățenii români cu domiciliul sau reședința în România care în ziua votării se află în țară își pot exercita dreptul de vot în baza unuia dintre următoarele acte de identitate: cartea de identitate, cartea de identitate provizorie, buletinul de identitate, pașaportul diplomatic, pașaportul diplomatic electronic, pașaportul de serviciu sau pașaportul de serviciu electronic. Elevii din școlile militare pot vota cu carnetul de serviciu militar.

Pentru a veni în sprijinul cetățenilor, Direcția pentru Evidența Persoanelor și Administrarea Bazelor de Date din cadrul MAI a recomandat serviciilor teritoriale de evidență a persoanelor să-și adapteze și să-și extindă programul de lucru astfel încât să rezolve în mod operativ solicitările privind eliberarea documentelor de identitate.

Pentru ziua de astăzi recomandarea DEPABD a fost să se asigure program de lucru cu publicul în intervalul 7.00 – 21.00. Pentru a cunoaște programul exact al serviciului local de evidență a persoanelor de la locul de domiciliu sau reședință, rugăm cetățenii să consulte paginile de internet ale serviciilor respective.

 

 

Facebook Comments