UNIUNEA TRANSPORTATORILOR RUTIERI SOLICITA ELIMINAREA SUPRAACCIZEI DE LA 1 IANUARIE 2016

by Cosmin Mihuta

Uniunea Nationala a Transportatorilor Rutieri din Romania (UNTRR) solicita, potrivit unui comunicat de presa, eliminarea supraaccizei de la 1 ianuarie 2016. UNTRR sustine ca ca, in primele sapte luni din 2015, a fost returnat catre transportatorii rutieri doar un procent de 0,8% din bugetul alocat schemei de restituire a accizei disponibil pentru 2015. De aceea, transportatorii considera ca aceasta facilitate este nefunctionala si ca supraacciza la combustibili ar trebui eliminata cat mai rapid, incepand cu 1 ianuarie 2016, asa cum prevedea initial Codul Fiscal. Motivele invocate sunt birocratizarea excesiva, perioadele de rambursare extrem de lungi si impredictibile.
De asemenea, scaderea drastica a volumului de carburant vandut in Romania a limitat castigul statului la sumele neplatite si la cele incasate din rata de schimb majorata cu 7,5%.
In perioada ianuarie-iulie 2015, s-au restituit numai 4,98 milioane lei (1,12 milioane euro) catre transportatori, suma aferenta pentru 172 de cereri, desi bugetul estimat pentru acest an este de 626,5 milioane lei (140,8 milioane euro), se precizeaza in comunicatul de presa.
In 2014, din bugetul estimat de 40 milioane lei, respectiv echivalentul a aproximativ 8,44 milioane euro, doar in luna decembrie au fost facute plati, cand au fost platite 7 cereri de rambursare in valoare totala de 180.844 lei, aproximativ 40.000 euro, adica 0,45%.
UNTRR afirma ca schema de rambursare a accizei suplimentare este nefunctionala, intrucat toti transportatorii rutieri romani care opereaza curse internationale alimenteaza in afara tarii, iar cei din zonele de frontiera, chiar daca nu fac transport international, au preferat sa alimenteze in afara tarii, iar transportatorii straini in tranzit au renuntat complet la alimentari cu carburant in Romania.
Din circa 5 miliarde litri de motorina si 2 miliarde de litri de benzina consumati in Romania anual, o scadere a consumului de motorina cu 13,5% ar anula orice venit suplimentar la bugetul statului datorat cresterii accizei la motorina de la 330 euro/1000 litri – prag minim la nivel european atins de Romania la 1 ianuarie 2013, la 400 euro/1000 litri din aprilie 2014. In iulie 2014, Institutul National de Statistica indica o scadere de 18,5% a valorii carburantului vandut in Romania, mai arata UNTRR.
Potrivit acestuia, pentru a recupera, statul roman calculeaza rata de schimb pentru plata accizelor la carburanti intr-un mod ingenios la o rata de 4,7380 lei, in loc de 4,4093 (rata din prima zi lucratoare a Bancii Centrale Europene, rata obligatorie pana la atingerea pragului minim al accizelor la carburanti in UE), majorand cu 7,45% valoarea colectata in lei. Aceasta rata de schimb originala ar insemna o acciza de 430 euro/1000 litri calculata la rata de schimb a BCE, cu 100 euro mai mult decat rata minima reglementata la nivelul UE- avand in vedere ca TVA se adauga pretului final si accizei, doar ca aceasta majorare de 7 centi si rata de schimb originala, cu tot cu TVA – contribuie la majorarea cu 12,4 eurocenti/litru de motorina.

 

Sursa: hotnews.ro

Facebook Comments