Topul celor mai puternice județe. Aradul, a doua creștere în industrie

by Florian Popa

Judeţele de pe ultimele zece poziţii contribuie cu doar 5% la „motoarele“ businessului românesc, conform zf.ro. Faţă de 2008, în doisprezece judeţe cifra de afaceri a înregistrat cel puţin o dublare, în timp ce businessul a scăzut doar în Bucureşti şi Mehedinţi, se arată într-o analiză zf.ro.

Se remarcă însă, comparativ cu anul 2008, o re­ducere a depen­denţei de Capi­tală, care mai asigură 37% din busines, faţă de  63% în urmă cu opt ani. Doar în Bucureşti şi Mehedinţi, adică cele două extreme din business, există un declin al vânzărilor raportate de companii, în rest businessul judeţean a fost pe creştere, arată o analiză pe baza datelor de la Registrul Comerţului.

În 2008, cifra de afaceri a companiilor din România era de 1.088 mld. lei, iar anul trecut ajunsese la 1.222 mld. lei, un avans de 12%. Creşterea importantă vine din motoarele industriei – Argeş (209%), Arad (136%), Sibiu (122%), Timiş (109%) –, unde domină industria auto şi a compo­nentelor auto, dar se văd pe harta de business şi rezultatele unor investiţii noi ale antreprenorilor sau ale unor giganţi străini  – prezenţa Ford la Craiova se vede în dublarea cifrei de afaceri a companiilor din Dolj, fabricile construite de Albalact, Transavia, Romaqua sau Pehart Tec se văd în economia judeţului Alba şi cântăresc la fel de mult ca investiţia de 300 de milioane de euro derulată de Daimler la Sebeş.

Argeşul, performerul crizei raportat la dinamica cifrei de afaceri (209%), a ajuns în această poziţie datorită creşterii Automobile Dacia (care a devenit din 2013 şi cea mai mare companie din Româ­nia după ce a luat faţa OMV Pe­trom SA – înregistrată în Bucu­reşti). Dar Dacia a atras în Argeş şi furnizori de componente, atât multinaţionale, cât şi afaceri antreprenoriale.

„În general, se observă o tendinţă sănă­toasă de participare la creştere pe mai multe paliere: pe orizontala unor industrii-cheie, cum ar fi componentele auto, sau pe palierul de IMM-uri care activează în comerţ, precum şi cele care sunt prezente pe piaţa de servicii“, spune Codruţ Pascu, ma­naging partner al companiei de consultanţă în management strategic Roland Berger Strategy Consultants.

 

Facebook Comments