PROGRAMUL RABLA, FUNCȚIONAL DIN LUNA MAI

by Dana B.

Programul Rabla este de zece ani important pentru piata auto locala si in istoria lui s-au vandut aproape 300.000 de masini noi. In unii ani programul a inceput in martie, in cei mai slabi a demarat in iunie. Anul acesta el va incepe in luna mai, ceva tarziu decat in 2015, si va exista o componenta speciala, Rabla Plus, destinata incurajarii achizitiei de masini elecvtrice si hibride. Versiunea clasica a Rabla va beneficia de un buget mai mic decat anul trecut si inca nu se stie daca prima de casare va ramane la 6.500 lei.

Prima editie de Rabla s-a tinut in 2005 si atunci prima de casare era de 3.000 lei si s-au casat 15.000 de masini. Din 2009 prima de casare a crescut la 3.800 lei, iar din 2013, la 6.500 lei. Editia 2010 a fost cea mai buna, cu peste 180.000 de masini casate si 60.000 de masini noi cumparate.

In cei mai grei ani ai pietei auto, 2013 si 2014, au fost si luni in care prin Rabla s-au realizat trei sferturi din totalul vanzarilor de masini noi. Anul trecut ponderea Rabla a scazut mult. la sub o treime din piata. In istoria Rabla s-au casat peste 500.000 masini vechi si s-au cumparat aproape 300.000 noi.

Ce se intampla in 2016?

Ministrul Mediului a declarat recent ca ghidurile de finantare pentru program ar putea să fie gata pana la sfarsitul lunii aprilie, iar persoanele fizice vor putea accesa programul incepand cu luna mai. Anul trecut publicul a putut intra in program din 27 aprilie, anul acesta probabil ca acest lucru se va intampla de la jumatatea lunii mai.

Anul trecut s-au casat prin Rabla 25.500 vehicule mai vechi de opt ani si bugetul consumat a fost de 165 milioane lei. Anul acesta bugetul pentru program va fi de 145 milioane lei, astfel ca numarul de masini ce vor putea fi achizitionate va fi cu cateva mii mai mic. O alta schimbare tine si de faptul ca Rabla va fi corelat cu Programul Prima Masina, insa acest lucru nu va influenta foarte mult piata, fiindca Prima Masina a fost un esec total anul trecut, cu nici 200 de achizitii, in contextul in care inlesnirile financiare din program nu au fost considerate interesante de tinerii clienti, iar bancile nu s-au aratat dornice sa participe la program.

Partea speciala in 2016 tine de faptul ca va exista o componenta denumita Rabla Plus care se refera la incurajarea achizitiei de masini electrice si hibride, bugetul alocat acestui segment fiind de 75 milioane lei. Nu s-a decis inca, dar in acest buget ar trebui sa fie incluse si costurile necesare inceperii instalarii unei retele de incarcare.

Nu s-a decis inca daca in versiunea clasica a programului, prima de casare va ramane de 6.500 lei. Anul trecut la ea s-a adaugat un eco-tichet de 1.500 lei pentru cei care si-au luat hibride si 2.500 lei pentru masini electrice. In total, nici 20 de persoane nu au folosit eco-tichetele pentru masinile 100% electrice, in timp ce pentru hibride numarul a fost mai mare, de aproximativ 500.

In 2015 Ministerul Mediului anunta subventii de aproximativ 4.500 euro pentru cei care vor sa isi ia masini electrice, insa nu a fost elaborat un ghid de finantare si aceste subventii nu au fost acordate. Planul ar fi ca in 2016 aceste subventii sa devina realitate si deci sa fie acordate, insa nu este 100% sigur ca acest lucru se va intampla.

Prpgramul Rabla creeaza mereu in piata un sentiment de asteptare si multi isi iau masini doar cand pot utiliza programul si nu inainte. Insa in primele trei luni ale anului, piata masinilor noi a evoluat bine chiar si fara Rabla, cresterea fiind de 20% fata de Q1 2015.

Desi reprezentantii marcilor si ai dealerilor auto au criticat in ultimii ani programul Rabla, spunand ca a devenit inutil si ca „strica” piata, Rabla a generat mereu vanzari importante pentru dealerii auto. De exemplu, Dacia a vandut peste 10.000 de masini prin Rabla, ceea ce inseamna peste un sfert din vanzarile marcii pe plan intern. Si celelalte marci de volum au vandut in jur de 2-3.000 masini fiecare, astfel ca programul nu este de neglijat pentru afacerile dealerilor.

Sursa: hotnews.ro

Facebook Comments