Milioane de turiști au adus poluare în capitala verde a Europei

by Cristian Dobre

Frumusețea poate fi o binecuvântare, dar și un blestem. O știu bine locuitorii Lisabonei, capitala Portugaliei. 10 milioane de turiști au vizitat anul trecut acest oraș. Au adus cu ei prosperitate și… poluare. Dar COVID-19 a pus și aici turismul pe butuci. Deși sunt prea puține părți bune ale pandemiei, pe malul râului Tajo găsești o situație neașteptată: delfinii s-au întors în apele din preajma capitalei. Și nu sunt singurii care se bucură de o nesperată renaștere a naturii. 

Pentru locuitorii din Lisabona, acesta e un adevărat miracol: delfinii s-au întors în estuarul râului Tajo.

Elevii școlii de navigație sunt încântați, la fel ca mulți alți localnici.

„Eu sunt din Lisabona și să văd toți acești delfini îmi dă un senzație incredibilă”, spune biologul Ines Clara.

De ce s-au întors delfinii în apropiere de Lisabona

Ca biolog, Ines Clara mergea deseori în Azore pentru a observa delfini. Astăzi, lucrează ca instructor de navigație. Are noroc. E dificil să găsești un loc de muncă în vremea pandemiei. Mai ales că nu sunt turiști. Dar Ines și șeful ei spun că există și o parte bună.

„Anul acesta sunt mai multe sardine și macrou în ocean. Adică hrana pentru delfini”, explică Ines Clara.

„Sunt și bibani atât de mari, încât cântăresc 50 de kilograme unul, sunt bibani de mare uriași. Și nu am văzut niciodată atât de multe sardine”, completează Bernardo Queiroz, ornitolog.

Mulți pești au început iar să depună icre pe râul Tajo – făcându-l terenul de vânătoare ideal pentru delfini.

Raiul păsărilor, pus în pericol de un nou aeroport

Bernardo Quintela este ornitolog și iubește să privească păsările din delta Tajo. Astăzi, a văzut un stol de păsări flamingo la doar 20 de minute de mers cu mașina din centrul orașului Lisabona.

Bernardo lucrează pentru o agenție care promovează turismul durabil. Dar din cauza pandemiei, puțini turiști au mai ales ca destinație Portugalia.

„Delta râului Tajo este o rezervație naturală de 14.000 hectare. Și zona de conservare a păsărilor este și mai mare”, spune Bernardo Quintela.

Ciocîntorsul e una dintre cele mai cunoscute păsări care populează aceste mlaștini. Aici viețuiesc în jur de 200 de specii de păsări migratoare. În fiecare iarnă, sosesc 60.000 de sitari de mal – o specie în pericol de dispariție. Și o colonie de flamingo își crește puii aici și rămâne tot timpul anului.

Dar micul paradis este în pericol. Guvernul portughez intenționează să construiască un nou aeroport în Montijo, chiar lângă aceste mlaștini, dincolo de podul Vasco da Gama. O amenințare uriașă pentru ecosistem. Acesta este motivul pentru care opt asociații de conservarea mediului au dat guvernul în judecată.

„Ne-am mobilizat pentru că foarte multe avioane ar urma să aterizeze în preajma mlaștinilor. Și nu doar că avioanele vor fi periculoase pentru păsări, dar și păsările ar putea pune în pericol siguranța zborurilor. Nu are niciun sens să construim un nou aeroport tocmai acum, după ce Lisabona a fost desemnată capitala verde a Europei”, spune Bernardo Quintela.

Navele de croazieră emit de 86 de ori mai multe noxe decât toate mașinile din Portugalia

Calitatea apei râului Tajo s-a îmbunătățit semnificativ, ne spune Ines. De aceea s-au întors atât de mulți delfini. Mai ajută și faptul că nu mai există nave de croazieră zgomotoase în capitala portugheză. Delfinii sunt foarte sensibili la sunete.

„Navele mari sunt foarte invazive. Delfinii sunt deranjați de ele și evită să înoate pe râu”, explică Ines Clara.

În 2017, acest terminal de nave de croazieră a fost construit chiar lângă centrul vechi al Lisabonei – în ciuda protestelor activiștilor pentru mediu. Chiar dacă deocamdată e liniște, mulți se tem de reluarea turismului de masă și revenirea acelor nave uriașe.

„În mod normal, aici acostează niște vapoare enorme. Emit de 86 de ori mai multe noxe decât toate mașinile din Portugalia puse la un loc”, arată Carla Graça, activistă la Asociația ecologică Zero.

Autoritățile din Lisabona au promis că până în 2022, vasele de croazieră aflate în port vor fi obligate să-și oprească motoarele pentru a reduce emisiile.

„Fiecare navă de croazieră din Lisabona va trebui să fie conectată la rețeaua electrică pentru a reduce emisiile de oxizi de sulf și pentru a reduce poluarea asupra orașului”, susține Jose Sa Fernandes, consilier municipal în Lisabona.

Bernardo și Ines speră că autoritățile își vor respecta promisiunea pentru ca Lisabona să se poată ridica la standardul de capitală verde a Europei.

Sursa: digi24.ro

Facebook Comments