Grădinița a devenit un lux: 30% dintre părinți nu își permit să susțină copiii în sistemul de educație preșcolară

by Andreea Radu

Numărul copiilor care frecventează grădinița a scăzut considerabil, cu aproape 10 procente, din 2011 și până în 2021. Astfel, numărul copiilor ce merg la grădiniță în România este mult sub media europeană, în condițiile în care experții susțin că există decalaje mari de dezvoltare între copiii care încep grădinița la 3 ani și cei care sunt înscriși mai târziu, scrie b1tv.ro.

Procentul copiilor care frecventează grădinița a scăzut considerabil

Potrivit infoormațiilor oferite de Comisia Europeană, în timp ce în alte țări europene proporția copiilor de vârstă preșcolară – 3 ani și peste – care frecventează sistemul de educație a tot crescut, ajungând la 93%, în 2021, în România aceasta a tot scăzut din 2011 și până în 2021, de la 84,1% până la 78,2%, scrie Adevărul.
Cel mai mic procent – 43,2% – este al copiilor între 0 și 3 ani care nu sunt cuprinși în sistemul de îngrijire și de educație, și asta pentru că în România nu sunt creșe. Comparativ, 65,5% dintre copii din Irlanda de aceeași vârstă merg la creșă, 73% dintre copii din Belgia și 76,2%, cei din Danemarca. Cât privește proporția copiilor cu vârste de peste 3 ani care merg la grădiniță, în Irlanda este de 100%, la fel și în Franța, în timp ce în Belgia este de 98,3%, iar în Danemarca, de 97,7%.
Ținta stabilită pentru 2030 la nivelul Uniunii este ca peste 96% dintre copiii cu vârste de la 3 ani și până la vârsta pentru înscrierea obligatorie la școala primară să fie cuprinși în sistemul de educație timpurie.

30% dintre părinți nu își permit din punct de vedere financiar susținerea copiilor în grădinițe

O analiză preliminară realizată la nivelul beneficiarilor proiectului arată că, deși părinții copiilor în majoritatea lor consideră că frecventarea grădiniței este benefică pentru parcursul celor mici, unu din cinci e de părere că se poate și fără. Mai ales dacă banii lipsesc. Iar lipsa acestora reprezintă o provocare pentru 30% din părinți. Aceștia spun că nu au suficiente resurse financiare în familie pentru a procura haine, ghiozdane sau pentru a plăti masa copiilor la grădiniță.
În plus, le-ar mai trebui bani și pentru rechizitele necesare desfășurării activităților specifice, respectiv cărți de colorat, creioane, hârtie și jucării. 20% dintre respondenții incluși în analiză au spus că în cel mai bun caz copiii lor primesc la grădiniță un creion sau o carte nouă de colorat pe an sau chiar deloc, iar 25%, o jucărie. Analiza mai arată că 36% din părinți se implică rar în activități specifice împreună cu copiii lor, respectiv citit povești, colorat sau jocuri educative.
Mai mult decât atât, preșcolarii din mediul rural muncesc în gospodărie în medie o oră și 20 de minute, în fiecare zi, având grijă de animale sau alte responsabilități în casă.

Facebook Comments