Fiestă Latinoamericană la Filarmonică

by Adrian Pavel
Concertul de muzică latino-americană invită orchestra și publicul să devină protagoniștii unei incursiuni fantastice, imaginare în universul vast, seducător, impresionant al muzicii culte și tradiționale din El Nuevo Mundo (America Latină). Piesele muzicale alese recrează istoria muzicii latino-americane, care a experimentat și integrat în dinamica sa influențe multiple, de la cele ale culturilor băștinașe – aztecă, mayasă, incașă la cele spaniole, portugheze, africane și mai nou europene și nord-americane.
Este muzica unei lumi cucerite, dar care cucerește la rândul său, o lume care se deschide și se propune pe sine însăși celuilalt, noului, diversității și care transformă experiențele întâlnirilor culturale într-o manieră foarte specială de conceptualizare și trăire muzicală. Este o muzică tânără, liberă, expresivă, plină de lumină, care prezentând perspective muzicale diverse, istoric și cultural, de multe ori în cadrul aceleiași piese muzicale, reușește să construiască un spațiu deschis pentru dialog, diversitate și trăire „împreună” unui auditoriu variat ca experiență și așteptări.
Concertul debutează cu o piesă semnată de Arturo Marquez, Danzón Nr. 2, un dans mexican din Veracruz, urmat de valsul Dios nunca muere al compozitorului Macedonio Alcalá. La Cumparsita lui Gerardo Matos Rodríguez, Tangoul del ángel și Libertangoul lui Astor Piazzolla răsfață publicul cu o atmosferă tipic porteña, din Buenos Aires, cu sălile sale de tango, cu melancolia, pasiunea, dragostea, viața, moartea și manieră atât de specific argentiniană de exprimare a ei. Cu Piazzolla, experiența muzicală propusă devine expresia integrării, preluării creative a influențelor în care acordurile de tango se împletesc cu elemente clasice, de jazz sau swing. Așa cum afirma autorul biografiei sale, Natalio Gorin: „cu Piazzola, nimic nu s-a pierdut niciodată, nici înregistrările muzicii de tango ale tatălui său, nici muzica lui Bach, pe care o asculta prin ușă ca și copil, nici contrapunctul și fuga pe care le-a învățat cu Nadia Boulanger, nici swingul lui Gerry Mulligan sau stilul lui Pedro Laurenz (dirijor și bandoneonist)”.
După experința vibrantă, mereu actuală, a unui Buenos Aires atemporal, piesa Acuarela Andină a compozitorului Carlos Ortega Salinas va continua călătoria imaginară propusă evocând atmosfera regiunii Anzilor ecuadorieni prin două dansuri specifice zonei: Yumbo și Sanjuanito. Apoi, incursiunea muzicală latino-americană propune o întoarcere spre rădăcini, spre acordurile specific regiunii Cusco, Machu Pichu, Altiplano prin intermediul cântecului Peruvian El cóndor pasa.
Ultima parte a călătoriei oferă astfel experiența unui potpuriu de piese spumante, energice, vibrante, care transmit spiritul efervescent al noului continent, prin suita de piese ca samba Brazil, Guantanamera, El sanjuanero și cumbia Atlántico.
– dirijorul Ramiro Arista
Facebook Comments