Cum prevenim somnolența la volan

by Dana B.
Please follow and like us:

Somnolenta este prima cauza a accidentelor mortale pe autostrazi, in conditiile in care un accident din trei este atribuit oboselii si somnolentei, potrivit unui studiu al Asociatiei companiilor franceze de autostrazi.

1. Fara „datorii” de somn.

In primul rand, soferii nu trebuie sa acumuleze „datorii” in ceea ce priveste somnul: daca noptile anterioare au dormit mai putin, oboseala este reala si este mai bine sa se odihneasca, chiar daca aceasta inseamna amanarea plecarii in vacanta cu o jumatate de zi sau cu o zi.

2. Trezire la ora obisnuita.

Apoi, nu trebuie sa plece prea devreme. Ani de zile, s-a recomandat automobilistilor sa plece intre orele 03.00 si 05.00 dimineata pentru a evita blocajele de trafic. Un fals „sfat bun”, pentru ca daca in mod obisnuit acestia se ridica din pat la ora 07.00 sau 08.00, trezirea prematura ii priveaza de doua pana la cinci ore de somn, ceea ce le reduce vigilenta si creste riscul de somnolenta. Este ideala trezirea la ora obisnuita pentru a beneficia de o noapte completa de somn.

3. Pauza la fiecare doua ore.

Trebuie, de asemenea, urmate sfaturile serviciilor de securitate rutiera si a face o indispensabila pauza la fiecare doua ore.

Aceasta trebuie sa cuprinda trei etape succesive:

– in primul rand, un timp de odihna, chiar si numai cateva momente, cu capul pe bratele sprijinite pe volan si cu ochii inchisi. Pe timpul zilei, sa se poarte „ochelari de somn”, pentru a plonja in intuneric.

– Apoi, urmeaza expunerea la lumina – iesirea din masina si cateva minute de activitate fizica. Ideal este sa se parcheze masina un pic mai departe de benzinarie sau de magazin pe autostrada pentru a merge pe jos o portiune de drum pentru a ajunge la ele.

– in cele din urma, pauza trebuie sa se incheie cu o gustare pe baza de proteine si nu de zaharuri, care devin, cateva zeci de minute mai tarziu, responsabile de revenirea oboselii. Astfel, este mai potrivit un sandvis cu sunca si cu branza decat un baton de ciocolata sau chipsuri. Se recomanda ca aceasta gustare sa fie consumata la lumina (daca este noapte, cel mai bine este de a ramane intr-un magazin iluminat pentru consumatie decat a manca in intunericul din parcare). De asemenea, este recomandabil sa se bea cafea, care va da un impuls de aproximativ doua ore.

4. Evitarea alcoolului.

Si mai presus de toate trebuie evitat alcoolul, care este un inductor al somnului si nu trebuie consumat in ziua plecarii si nici pe drum. Chiar daca nu depaseste doza tolerata de lege, alcoolul accentueaza, la masa de pranz, varful de somnolenta care apare la inceputul dupa-amiezei intre orele 13.00 si 15.00. De altfel, soferii nu trebuie sa ezite sa se odihneasca dupa masa de pranz pentru a le trece somnolenta.

5. Fara abuz de ochelari de soare.

In final, un sfat care poate parea ciudat este sa nu se abuzeze de ochelarii de soare, pentru ca lumina are calitatea de a ne tine treji. Se recomanda ca ochelarii de soare sa nu fie purtati atunci cand nu este nevoie (sunt tinuti la ochi uneori din reflex), deoarece pot facilita somnolenta.

 

Sursa: sanatate.bzi.ro

Facebook Comments