Consumul de brânză și colesterolul

by Adrian Topor
Please follow and like us:

Brânza și produsele lactate, în general, se numără printre alimentele cu risc crescut de mărire a nivelului colesterolului. Produsele lactate oferă un aport nutrițional bogat în calciu și vitamine, așadar, prin alegerea brânzeturilor cu puține grăsimi, alături de un consum moderat, persoanele cu probleme de colesterol pot continua să consume lactate fără consecințe neplăcute.

Cât colesterol se regăsește în brânză?

Majoritatea tipurilor de brânză, la fel ca alte tipuri de lactate, conțin mult colesterol și grăsimi saturate. Conținutul propriu-zis de colesterol și grăsimi saturate variază de la un tip de brânză la altul.
Mai jos, regăsești conținutul exact de colesterol și grăsimi saturate ale celor mai răspândite feluri de brânză, per porție.

  • Brânză cheddar – 24.9 g grăsimi saturate; 131 g colesterol
  • Mozzarella – 15.6 g grăsimi saturate; 88 g colesterol
  • Parmezan – 15.4 g grăsimi saturate; 86 g colesterol
  • Ricotta – 8.0 g grăsimi saturate; 61 g colesterol
  • Brânză cottage 2% – 1.4 g grăsimi saturate; 14 g cholesterol

Așadar, primul pas esențial în alegerea unui produs lactat atunci când ai colesterolul mărit este să fii atent la valorile nutriționale ale acestuia, înscrise pe ambalaj. De asemenea, este important să fii atent la cantitatea consumată, deoarece consumul în exces, indiferent de tipul de brânză, poate impune probleme pentru cei afectați. Este bine de știut faptul că brânza poate, într-adevăr, crește nivelul de colesterol, deși nu s-a dovedit, până în prezent, o legătură directă între alimentele bogate în colesterol și creșterea nivelului de colesterol în sânge.

În cazul brânzeturilor, grăsimile saturate conținute de acestea sunt cele care cresc nivelul de colesterol din organism. Potrivit unui studiu din 2015, consumul de produse lactate nu este asociat cu afecțiunile cardiovasculare apărute după vârsta de 55 de ani. Așadar, deși consumul de brânză poate crește nivelul de colesterol, atât timp cât este consumată cu moderație, nu afectează buna funcționare a sistemului cardiovascular.

Subiectul este în continuare dezbătut în cercetări și studii, dar, pe baza datelor existente, recomandarea generală a specialiștilor pentru persoanele cu probleme de colesterol este să se limiteze la porții moderate din brânzeturi cu nivel de grăsimi saturate scăzut.

De asemenea, dieta alimentară trebuie privită în ansamblu. Există numeroase alimente care pot contracara efectul de creștere a colesterolului din brânzeturi și alte produse de proveniență animală, cum ar fi ovăzul, fasolea, nucile și legumele verzi.

Brânzeturile conțin și mult sodiu

Mai mult, colesterolul nu este singurul aspect de luat în calcul atunci când vorbim de consumul de brânzeturi. Majoritatea tipurilor de brânză sunt bogate în sodiu, ceea ce poate crește tensiunea arterială. Brânza este, de asemenea, un aliment gras, așadar, dacă te afli la dietă, este bine să limitezi consumul de brânzeturi, mai ales cele grase.

Colesterolul este prezent în numeroase tipuri de alimente, inclusiv lactate și carne. Organismul produce, la rândul său, colesterol, cu ajutorul ficatului. Corpul uman are nevoie de o anumită cantitate de colesterol pentru a putea funcționa în parametri optimi, dar un nivel crescut poate impune riscuri serioase, precum blocarea arterelor, creșterea tensiunii arteriale și, chiar, posibilitatea unui atac de cord sau a altor afecțiuni cardiovasculare.

Persoanele care suferă de un nivel de colesterol ridicat și de afecțiuni cardiovasculare sunt încurajate să discute despre opțiunile lor de nutriție cu medicul curant sau cu un specialist în nutriție, pentru a învăța cum să aleagă și să combine diverse tipuri de alimente, în așa fel încât să trăiască sănătos. În ceea ce privește consumul de produse lactate, acestea vin cu numeroase avantaje pentru organism, precum aportul de calciu și vitamine, dar trebuie consumate cu moderație, pentru a nu genera probleme de sănătate.

Așadar, dacă ai probleme legate de nivelul de colesterol din sânge, ai grijă la tipul și cantitatea de brânzeturi pe care o consumi, astfel încât să te poți bucura, în continuare, de gustul și calitățile nutriționale ale acestora, fără a întâmpina probleme.

Sursa: doc.ro

Facebook Comments