CIUDATENIA DIN PIATA AVRAM IANCU: PRIMARIA TINE MORTIS SA REALIZEZE O INVESTITIE NERENTABILA

by Sida Voicu

În luna noiembrie a anului trecut, de Consiliul Local a aprobat un studiu de fundamentare privind realizarea unei parcări subterane de 588 locuri în Piaţa Avram Iancu deodată cu reamenajarea Pieţei şi la suprafaţă – cu tot cu amplasarea acelei pirmaide de sticlă contestată de societatea civilă. Din informaţiile noastre,  lansarea licitaţiei pentru concesionarea lucrărilor se află pe ultima sută de metri numai că cine s-ar fi uitat mai cu atenţie pe acel studiu plătit din bani publici, ar fi văzut că mega proiectul parcării şi piramidei nu se susţine în niciun scenariu din punct de vedere economic! Rezultă că: ori Primăria îşi va asuma la un momentat nişte pierderi serioase pentru ca faraonica idee de modernizarea a Pieţei Avram Iancu să se realizeze, ori un privat se va arunca înainte într-o investiţie pe care nu şi-o va putea recupera nici în 30 de ani. Ciudat, nu? Mai jos arătăm câteva pasaje din acel studiu ca să şi demonstrăm ceea ce am zis până acum:

Autorii studiului au identificat două metode posibile de realizare a investiţiei:

„Scenariul 1- ACHIZIŢIE: Acest scenariu porneşte de la ipoteza unei achiziţii publice clasice unde Primăria Municipiului Arad va finanţa construirea parcării din fonduri de la bugetul local şi va asigura administrarea parcării.    Scenariul 2- CONCESIUNE: Este scenariul în care Primăria Municipiului Arad va concesiona terenul către o terţă firmă care va realiza proiectarea, execuţia, administrarea şi gestionarea parcării din fonduri proprii, iar la sfârşitul duratei de va transfera Primăriei Municipiului Local construcţia şi toate bunurile, în bună stare şi exploatabile, libere de orice sarcini şi obligaţii.” 

După câteva calcule ce cuprind  mai multe tipuri de costuri şi venituri valabile pentru ambele scenarii, scenariul 1 este eliminat din cauza nerentabilităţii:

„Rezultatele indică faptul că pentru un proiect cu un cost de bază (respectiv cost de capital fără TVA) de 26.471.841 euro, riscul asociat proiectului în cauză se ridică la valoarea de 7.690.070 euro. Din această sumă, aproximativ 49% sau 3.775.546 euro se pot aloca Constructorului, în timp ce restul riscului evaluat la 3.914.5223 euro va rămâne în sarcina Autorităţii contractante” .  Deci pe de o parte ar exista un risc de 4 milioane de euro dacă investiţia ar fi făcută direct de Primărie prin metoda clasică. Mai departe, concluzia este că:  „În cazul în care s-ar alege Scenariul 1, respectiv realizarea investiţiei din fonduri de la bugetul local şi păstrarea administrării parcării, veniturile generate de parcare acoperă cheltuielile de exploatare dar nu ar fi suficiente şi pentru recuperarea capitalului iniţial investit pe toată perioada analizată (20 de ani, n.r.).  De asemenea, având în vederea impredictibilitatea pieţei şi a evoluţiei economice, reglementările specifice sectorului public cu privire la structura de personal şi la finanţarea cu prioritate a lucrărilor de investiţii noi sau în continuare, construirea parcării de către Primăria Municipiului Arad prin metoda clasică de achiziţie publică poate fi afectată de : riscul de indisponibilitate a finanţării, riscul capacităţii de management, riscul de nerealizare a veniturilor estimate.”

Scenariul 1 fiind eliminat, rezultă că scenariul 2, cel al concesiunii, rămâne cel rentabil pentru „autoritatea contractantă”, adică pentru Primărie.  „Este scenariul în care Municipiul Arad concesionează terenul către o terţă firmă, care va realiza lucrările de execuţie, administrare, gestionare şi asigurarea garanţiei totale. La sfârşitul duratei de concesiune, concesionarul va transfera Primăriei Municipiului Arad activele ce se constituie în bunuri de retur, inclusiv obligaţiile de întreţinere şi operare a acestora, de plin drept, gratuit, în bună stare şi libere de orice sarcini sau obligaţii. Veniturile prognozate a fi obţinute de Primăria Municipiului Arad în cadrul acestui scenariu au fost calculate prin estimarea unei redevenţe de 5 % din totalul veniturilor brute generate de parcare, cu un minim de 10.000 Euro/an. În cazul concesionării, Primăria Municipiului Arad nu va avea cheltuieli.”

Concesiunea este, de altfel, calea pe care Primăria va merge în cazul proiectului existent de reabilitare a Pieţei Avram Iancu care include şi amenajarea parcării subterane de 588 de locuri. Numai că, tot în studiu se arată că nici în 30 de ani concesionarul nu şi-ar recupera investiţia!  „Aşa cum se vede, fluxul actualizat al numerarului este negativ şi după 20 de ani iar rata internă de rentabilitate(RIR) este de -2,7%, mult prea mică, fiind sub costul capitalului unui potenţial investitor privat. Aceasta demonstrează faptul că investiţia, cu parametrii care au fost luaţi în calcul în realizarea studiului de fezabilitate economică pentru realizarea parcării subterane, nu este fezabilă din punct de vedere economic. (…) Este puţin probabil ca o creştere atât de mare a tarifelor (50%, n.r.) nu ar avea un impact negativ asupra gradului de ocupare al parcării, motiv pentru care nu este indicată o creştere a tarifelor. (…) În concluzie, proiectul „Amenajare Parcare Subterană Piaţa Avram Iancu din Municipiul Arad”, chiar şi la o durată a  concesiunii de 50 ani şi redevenţă 1%, nu este rentabil pentru concesionar. Consultantul a recomandat luarea în considerare a unor modificări la proiectul tehnic în vederea reducerii costurilor de investiţie.”

Aşadar, investiţia trebuie regândită în sensul realizării unor modificări asupra proiectului tehnic, ceea ce înseamnă „alţi bani (pentru studii şi calcule), altă distracţie” în timp ce arădenii trăiesc cu impresia că „se va face ceva” în Piaţa Avram Iancu. Deocamdată nu avem informaţii dacă într-adevăr s-a mai tăiat din proiect aşa că cel puţin până la unele clarificări, Primăria pare că vrea să concesioneze o lucrare ” care nu va fi rentabilă pentru concesionar nici după 50 de ani”.

Facebook Comments