Cele mai rapide trenuri spaniole vor putea rula cu 330 km/h

by Andreea Radu

În Spania se fac teste dinamice cu cele mai rapide trenuri care vor intra în exploatare – trenurile Talgo Avril care în teste vor atinge 360 km/h, iar cu pasageri, în cursele de zi cu zi, vor putea rula cu 330 km/h, după ce vor primi toate aprobările, scrie hotnews.ro. În prezent cele mai rapide trenuri AVE ating pe unele porțiuni 310 km/h. Cel mai bun exemplu despre cât de rapide sunt trenurile de mare viteză din Spania ține de traseul de 1.130 km de la Barcelona la Malaga, ce poate fi parcurs în șase ore.
Operatorul de stat RENFE a semnat în 2016 un contract pentru un prim lot de 15 trenuri Avril de la Talgo, iar în 2017 a urmat încă un contract, tot pentru 15 garnituri. Trenurile de 12 vagoane au 581 de locuri și 200 de metri lungime.
Cele două contracte au o valoare totală de 1,3 miliarde euro, din care 252 milioane euro reprezintă mentenanța pe 30 de ani. Jumătate dintre trenuri au sisteme electrice avansate ce le permit o trecere ușoară pe linii cu ecartament diferit și toate trenurile pot rula pe trei sisteme diferite de electrificare.
Testele dinamice se fac pe linia de mare viteză Madrid – Galicia, iar anul trecut aceste trenuri au fost ”probate” și pe linia Madrid – Sevilla.
Noua linie către Galicia, unde s-a investit mult și încă sunt proiecte în desfășurare va permite viteze maxime de 350 km/h, dar trenurile nu de pasageri nu vor atinge atât din motive economice și de siguranță. De ce nu se va ajunge la 350 km/h cu pasageri?
Franța oferă aici un exemplu și o dezbatere ce ține de mai bine de 10 ani: TGV-urile ar putea rula cu 350 km/h, dar nu s-a ajuns la această valoare. TGV-urile nu rulează cu mai mult de 320 km/h din mai multe motive. Costurile cu energia electrică ar fi mai mari, uzura căii de rulare s-ar accelera și ar necesita reparații costisitoare. Cele câteva minute care s-ar câștiga nu ar justifica cheltuielile necesare, iar vitezele trenurilor TGV deja sunt 240-260 km/h pe distanțele foarte lungi. Accidentul din 2015 a arătat cât de periculoasă poate fi viteza în exces când nu e bine gestionată, iar datoriile uriașe acumulate de SNCF au dus la scăderea puternică a investițiilor în liniile de mare viteză.

Facebook Comments