ACTIUNILE VOLKSWAGEN, IN SCADERE CU 20% PENTRU A DOUA ZI LA RAND

by Paula Craciun

Volkswagen a dat cărțile pe față – germanii au anunțat că soft-ul care i-a ajutat să treacă testele de poluare în mod fraudulos a fost instalat pe 11 milioane de mașini. Iar acestea nu au fost vândute doar în Statele Unite, ci în întreaga lume. Practic, dacă conduceți un Volkswagen diesel, sunt șanse ca mașina să polueze mult peste limitele legale. Scandalul dă de pământ cu acțiunile Volkswagen. După ce ieri și-a pierdut o cincime din valoarea de piață, acțiunile grupului s-au prăbușit azi cu alte 20 de procente. Vorbim despre zeci de miliarde de dolari evaporate în 48 de ore însă pagubele totale sunt greu de cuantificat acum – e o lovitură de imagine care de fapt face vânătai industriei auto în ansamblu. Fiindcă, la urma urmei, nimeni nu poate să bage mâna în foc că alți producători nu au trișat în același mod.

În Europa, Volkswagen vinde an de an în jur de 2 milioane și jumătate de mașini și, cum în UE jumătate dintre autoturismele cumpărate sunt diesel, foarte mulți europeni și mulți români pot conduce acum mașinile cu probleme.

Autoritățile americane au descoperit sistemul de păcălire al testelor pe modelele diesel Golf, Passat, Bettle, Jetta, dar și pe Audi A3 vândute din 2009 până astăzi.

Acum însă, Volkswagen recunoaște că a folosit același soft și la motoarele altor mașini din grup, grup din care fac parte și Skoda și Seat.

În două zile, Volkswagen a pierdut 36% din valoare sa de la bursă. Acțiunile erau cotate astăzi după-amiază la 107 euro, aflate în picaj de la 162 de euro.

„Ieri au dispărut 15 miliarde de dolari din capitalizarea Volkswagen și am văzut o continuare a prăbușirii astăzi”, a spus un analist de piață

Volkswagen a anunțat că pune deoparte 6,5 miliarde de euro de cheltuit pentru acest caz. Sunt bani cu care s-ar putea plăti despăgubiri, amenzi și campanii uriașe de rechemări. Și totuși s-ar putea să nu fie de ajuns. Doar amenda pe care ar putea-o primi în America e de 18 miliarde de dolari.

Provizioanele ar putea fi rectificate, spun cei de la Volkswagen.

Însă este greu de anticipat ce se va întâmpla pentru că nu există un precedent care să fie folosit drept model la consecințele sale. Este pentru prima dată când normele de poluare sunt încălcate cu bună știință de un producător.

Sunt analiști care compară acest scandal cu cel de manipulare a indicelui Libor, care a dus la creșterea costurilor de creditare pentru zeci de milioane de oameni. Însă îl depășește în magnitudine prin implicațiile de imagine.

Și nu doar pentru Volkswagen. Deja au apărut îndoieli legate de tot ce înseamnă motorizări Diesel.

Autoritățile se uită deja către mărcile rivale să vadă dacă nu cumva trișarea la testele de poluare e practică generalizată.

Michel Sapin, ministrul francez de Finanțe: „În timp ce Volkswagen este investigat, cred că, pentru a-i asigura pe oameni, vom avea nevoie să investigăm și producătorii francezi, dar nu am motive să cred că aceștia s-au comportat cum a făcut-o Volkswagen.”

Nu doar producătorii francezi vor fi „scuturați” de autorități. Coreea de Sud anunță că ar putea extinde investigațiile dincolo de Volkswagen, la celelalte mărci germane. Piețele par să se teamă de același lucru. Astăzi, pe bursă au picat în lanț acțiunile BMW, Mercedes, Renault și Peugeot Citroen.

Sursa: digi24.ro

Facebook Comments