Academia de Artă a Chinei a organizat o expoziție a pictorului Eugen Popa, din Săvârșin, la 60 de ani de la întemeierea picturii contemporane chineze

by Florian Popa
La 28 septembrie a.c., ambasadorul Basil Constantinescu a participat, la invitația Muzeului de Artă al Academiei de Artă a Chinei, la ceremonia oficială de deschidere a expoziției comemorative „Dincolo de Vizibil: Eugen Popa și Pictura Contemporană Chineză”, menită să marcheze aniversarea a 60 de ani de la întemeierea picturii contemporane chineze. Înființată în 1928, la Hangzhou, provincia Zhejiang, și reprezentând prima instituție de acest fel din China, Academia de Artă a Chinei se bucură de recunoașterea unanimă, oficializată inclusiv la nivelul autorităților centrale, drept instituția reprezentativă a artelor plastice din Republica Populară Chineză.
În septembrie 1960 se înființa, în cadrul Academiei, prima clasă de pictură contemporană din istoria Chinei sub coordonarea pictorului și profesorului român Eugen Popa, din Săvârșin, venit să inițieze acest curs, în baza Acordului Cultural româno-chinez din 1951, primul semnat de R.P. Chineză cu o țară prietenă. Cursurile de pictură, desen și de artă contemporană ale profesorului Popa aveau să fie completate de cele de istoria artei și de pictură românească ale soției acestuia, Eugenia (Gina) Popa Hagiu, care l-a însoțit pe întreaga perioadă a celor doi ani petrecuți în China. Activitatea celor doi s-a bucurat de recunoașterea părții chineze care, la încheierea mandatului în 1962, i-a decorat cu diploma și medalia Meritul Cultural. Influența artistului român avea să fie însă recunoscută și apreciată unanim de-a lungul timpului prin rolul determinant jucat în istoria educației artistice chineze, stilul artistic al acestuia punându-și amprenta asupra picturii chineze contemporane. Clasa profesorului Popa a avut 14 studenți, atent selectați de pe teritoriul întregii Chine, drept cele mai promițătoare talente în domeniul artelor plastice. Toți aceștia au devenit ulterior nume emblematice ale picturii chineze contemporane, profesori universitari și fondatori de școli de pictură. La rândul său, soții Popa au fost atrași și influențați de tehnicile de gravură și de picturile tradiționale chineze. Operele celor doi soți au fost expuse la Hangzhou și Beijing, în anii 1960.
Realizată ca o incursiune în moștenirea culturală și întru cinstirea memoriei unui întemeietor de școală, expoziția „Dincolo de Vizibil: Eugen Popa și Pictura Contemporană Chineză” își propune să fie un prinos de recunoștință adus artistului român pentru contribuția acestuia la dezvoltarea artelor moderne în China. Aceasta cuprinde peste 250 de lucrări originale, studii din orele de curs cu cei 14 ucenici, lucrări realizate de maestrul Popa și de soția acestuia în perioada șederii în China, un set de lucrări care poartă amprenta influenței picturii și a artei tradiționale chineze, prin folosirea pânzei de orez și a tușului. Expoziția este completată de notițele din clasă ale studenților, schimbul de scrisori oficiale care a condus la detașarea profesorului Popa la Academia de Artă a Chinei din Hangzhou, rapoartele referitoare la activitatea acestuia, corespondența soților Popa cu familia pe perioada prezenței în China, precum și corespondența purtată cu studenții și nenumărații prieteni făcuți în China după reîntoarcerea în România.
Complexitatea și bogăția exponatelor reprezintă rezultatul unor eforturi constante și considerabile ale Academiei de Artă a Chinei pentru cinstirea memoriei artistului român care au presupus inclusiv o vizită în România pentru colectarea unor documente reprezentative și colaborarea cu autoritățile locale din comuna Săvârșin, unde se află casa memorială și Muzeul Eugen Popa.
Ocupând același spațiu ca cel alocat expoziției de pictură chineză organizată cu ocazia Summit-ului G20 din anul 2016, expoziția se întinde pe toate cele patru etaje ale Muzeului de Artă, ca simbol al recunoștinței arătate pictorului român, considerat drept mentor și creator al școlii de pictură contemporană chineză. La loc de cinste se situează replica, „pictată spre a rămâne”, a unei picturi murale făcute de artist pe unul dintre pereții exteriori ai casei părintești de la Săvârșin în prima sa vacanță de student, la finalul anilor ’30.
Un etaj al expoziției cuprinde câte o lucrare reprezentativă donată, cu acest prilej, de fiecare dintre cei 14 studenți sau de către urmașii acestora, și este completat de lucrările unor pictori chinezi contemporani de renume care au fost de-a lungul timpului ucenicii celor 14 studenți pregătiți de profesorul Popa. Multe dintre lucrările realizate de cei care i-au fost studenți, precum și mare parte din studiile de atelier ale studenților au dispărut în timpul Revoluției Culturale. O parte din donațiile făcute de foștii studenți reprezintă lucrări care au supraviețuit acelor timpuri istorice.
Larga participare a publicului și numărul mare de oficialități locale prezente la ceremonia de deschidere a expoziției aniversare au reprezentat o altă recunoaștere a contribuției pictorului român și un semn de înaltă prețuire a memoriei acestuia. Peste toate, însă, s-a situat prezența fizică a foștilor elevi ai acestuia sau a urmașilor acestora. Majoritatea, trecuți de 80 de ani, au călătorit la Hangzhou din toate colțurile Chinei pentru a fi prezenți la marcarea celor șase decenii de la fondarea clasei condusă de Eugen Popa și pentru a dona personal lucrările, drept o confirmare a recunoașterii rolului important al artistului român în pictura contemporană chineză. Lor li s-au adăugat, în format video, primarul comunei Săvârșin și cele două nepoate ale pictorului care au contribuit direct la realizarea expoziției.
În cuvântul de inaugurare ale expoziției, ambasadorul Constantinescu a subliniat, printre altele, importanța acestui moment de excepție în istoria schimburilor culturale și inter-umane sino-române, a căror valoare este în mod egal recunoscută și apreciată drept fundament al relației speciale dintre cele două țări. Impresionat de memoria vie pe care foștii studenți o păstrau maestrului și de cuvintele românești pe care aceștia și le-au adus aminte cu acuratețe în prezența șefului de misiune, ambasadorul a evidențiat resorturile unice, atașate exclusiv valorilor și interacțiunii umane, prin care două culturi se pot influența reciproc, în timp, prin intermediul artei, și cum aceasta poate deveni un catalizator care apropie două popoare distanțate geografic, contribuind la mai buna înțelegere a specificului, tradițiilor și valorilor acestora.
În semn de prețuire pentru recunoașterea adusă activității artistului român și a contribuției acestuia la dezvoltarea picturii contemporane chineze, în contextul marcării Zilei Naționale a R.P. Chineze și a marcării a 71 de ani de relații diplomatice bilaterale între România și R.P. Chineză, ambasadorul român a oferit Academiei de Artă a Chinei moneda comemorativă cu valoare numismatică din seria limitată emisă de Banca Națională a României în 2019, cu prilejul marcării a 70 de ani de relații bilaterale româno-chineze.
Expoziția „Dincolo de Vizibil: Eugen Popa și Pictura Contemporană Chineză” va fi expusă la Muzeul de Artă din Hangzhou în perioada 28 septembrie – 28 octombrie 2020. Proiectul a fost inițiat de către Muzeul de Artă al Academiei de Artă a Chinei, la indicațiile Biroului de Schimb și Cooperare Internațională al Ministerului Culturii și Turismului din Republica Populară Chineză și a Departamentului Provincial de Cultură și Turism al provinciei Zhejiang.
Facebook Comments