Rentabilitatea capitalului uman din România a crescut cu 4% anul trecut, la 1,3, indicator măsurat ca fiind venitul brut generat de fiecare angajat pentru fiecare unitate monetară, euro, dolar sau leu, plătită de angajator sub formă de remunerare, potrivit studiului PwC Saratoga 2014.
Privită în context european, rentabilitatea capitalului uman din România este mai mare cu 16% decât media europeană (1,12) şi decât media ţărilor din Europa Centrală şi de Est (1,28), se arată într-un comunicat al PwC România.
„În condiţiile în care veniturile companiilor din România nu au crescut semnificativ anul trecut, iar costurile salariale au rămas relativ constante, creşterea uşoară faţă de anul precedent a fost dată de eficientizarea costurilor indirecte ale companiilor, deşi s-au remarcat şi o serie de investiţii de anvergură în sisteme informatice moderne care au dus la o îmbunătăţire a productivităţii”, a declarat Horaţiu Cocheci, senior manager, liderul echipei de servicii de consultanţă în resurse umane, PwC România.
La nivel de sectoare de activitate, se observă o evoluţie pozitivă a rentabilităţii capitalului uman în sectorul serviciilor financiare (de la 0,92 la 1,97). Pe de altă parte, rentabilitatea a scăzut în sectoarele farmaceutic (1,6 versus 2,01 în anul precedent), bunuri de larg consum (1,23 versus 1,5 în anul precedent) şi produse industriale (1,11 versus 1,34 în anul precedent) şi s-a menţinut la acelaşi nivel în sectorul de retail (1,03).
Potrivit PwC, companiile au continuat sa investească în dezvoltarea angajaţilor, înregistrându-se o creştere a numărului de ore de training per angajat (18 ore, faţă de doar 15 ore în anul precedent). Pe de altă parte, costul asociat acestui tip de activitate a scăzut (105 euro per angajat faţă de 135 euro per angajat în anul precedent).
„Acest lucru arată că organizaţiile înţeleg nevoia de a investi în dezvoltarea angajaţilor, însă au devenit din ce în ce mai inovative în ceea ce priveşte derularea programelor specifice, orientându-se către soluţii eficiente din punct de vedere al costurilor cum ar fi platformele de e-learning sau cursurile la distanţă”, a declarat Nicoleta Dumitru, manager, Consultanţă în Resurse Umane, PwC România.
Numărul de ore de training oferit de organizaţiile din România este aliniat cu mediile europene (18 ore per angajat la nivel european şi 19 ore în cazul tarilor din Europa Centrală şi de Est), însă costurile sunt mai mici (105 euro per angajat în România faţă de 210 euro în Europa şi respectiv 170 euro per angajat în CEE).
Studiul PwC Saratoga Romania 2014 prezintă date exhaustive referitoare la indicatori de eficienţă ai capitalului uman pe baza datelor colectate de la 80 de companii participante din cinci ramuri economice (industria farmaceutică, industria bunurilor de larg consum, produse industriale, retail şi servicii financiare).
Sursa: mediafax.ro