Ziua întreprinderilor micro, mici și mijlocii

by Cristian Dobre

Conform Rezoluţiei 71/279 adoptată de Adunarea Generală a ONU la 6 aprilie 2017, ziua de 27 iunie este dedicată, anual, întreprinderilor micro, mici şi mijlocii.

Prin această iniţiativă, ONU a dorit să sublinieze importanţa avută de întreprinderile micro, mici şi mijlocii pentru întreaga societate. Conform unor statistici ale Comitetului Internaţional pentru Afaceri Mici, aceste întreprinderi reprezintă peste 90% din totalul firmelor din lume, fiind răspunzătoare pentru aproximativ 60-70% din numărul total de angajaţi şi contribuind cu aproximativ 50% din PIB, potrivit http://www.un.org.

Totodată, prin această iniţiativă, ONU atrage atenţia asupra unei probleme majore întâmpinată de întreprinderile micro, mici şi mijlocii, anume accesul la capitalul necesar demarării afacerilor. În acest sens, ONU recomandă implementarea unor politici financiare prietenoase cu formele micro, mici şi mijlocii, precum şi facilitarea accesului acestora spre alte pieţe în afara celor locale.

Tema propusă de ONU pentru ediţia din anul 2019 a Zilei întreprinderilor micro, mici şi mijlocii este „Sume mari pentru afaceri mici” („Big Money for Small Business”) prin care se subliniază nevoia de a investi mai mult în întreprinderile micro, mici şi mijlocii din ţările în curs de dezvoltare. În felul acesta, se creează posibilitatea ca, ulterior, odată ce au atins succesul pe piaţă, întreprinderile astfel finanţate să întoarcă la buget cel puţin la fel de mulţi bani.

La 27 februarie 2019, ministrul Finanţelor din România, Eugen Teodorovici, a declarat că „IMM-urile aduc cea mai mare contribuţie la crearea de locuri de muncă şi la creştere în Europa. Însă ele depind în mare măsură de credite bancare pentru finanţare. Din acest motiv, este esenţial ca IMM-urile să fie ajutate să-şi diversifice sursele de finanţare şi ca accesul acestora la pieţele de capital să fie facilitat şi simplificat”.

În ziua de 19 iulie 2018, a avut loc lansarea versiunii în limba română a lucrării „Carta Albă a IMM-urilor din România, 2018”, ediţia a XVI-a, realizată de Consiliul Naţional al Întreprinderilor Private Mici şi Mijlocii din România (CNIPMMR) în parteneriat cu Ministerul pentru Mediul de Afaceri, Comerţ şi Antreprenoriat. Lucrarea reprezintă cea mai aprofundată analiză a sectorului IMM din România, ce evidenţiază cantitativ şi calitativ situaţia, tendinţele, percepţia mediului de afaceri constituind baza pentru propuneri de strategii cu privire la viitoarele direcţii de susţinere şi dezvoltare ale mediului de afaceri românesc, potrivit cnipmmr.ro. Cele mai importante concluzii ale lucrării apărute în 2018 au fost că principalele dificultăţi în activităţile IMM-urilor din ţara noastră sunt birocraţia, angajarea, pregătirea şi menţinerea personalului, fiscalitatea ridicată şi concurenţa neloială.

Începând cu 30 mai 2019, Întreprinderile Mici şi Mijlocii (IMM) din România au posibilitatea să-şi extindă afacerile în străinătate, prin găsirea de noi clienţi şi creşterea vânzărilor online peste graniţe, prin intermediul Market Finder, un nou instrument prezentat, în premieră, de Google România. Platforma oferă gratuit ghiduri, materiale video şi sfaturi pentru a facilita primii paşi ai companiilor către export şi pieţele externe.

Conform Google România, pentru 60% dintre companiile care doresc să exporte, lipsa de informaţii despre pieţele externe este principala provocare. În acest sens, o companie are nevoie de informaţii de bază înainte de a-şi alege piaţa, cum ar fi unde este cererea cea mai mare pentru produsele şi serviciile pe care le oferă. Market Finder poate oferi date pentru toate aceste categorii, ajutând IMM-urile să-şi extindă afacerile în străinătate, în contexul în care companiile trebuie să cunoască anumite date precum dimensiunea pieţei, structura acesteia, cine sunt potenţialii clienţi şi cât sunt dispuşi să plătească, precum şi informaţii despre competitori.

Facebook Comments