PREFECTURA ARAD, APRECIATĂ PENTRU TRANSPARENŢA ÎN ADMINISTRAŢIE

by Florian Popa

Guvernul evaluează relativ favorabil rezultatele implementării Memorandumului privind transparența în administrație. Marea provocare o constituie companiile din subordinea ministerelor și mai ales deconcentratele

La o lună de la aprobarea în ședința de Guvern a Memorandumului cu tema „Creșterea transparenței și standardizarea afișării informațiilor de interes public“, inițiat de Ministerul pentru Consultare Publică și Dialog Civic (MCPDC) alături de Cancelaria Primului Ministru, prima evaluare a peste 350 de instituții din aparatul executiv central (ministere, instituții ale Prefectului, companii cu capital integral/ majoritar de stat) și local (prefecturi, instituții deconcentrate) arată că, la nivelul ministerelor, s-a aplicat peste 78% din prevederile Memorandumului, la nivelul Prefecturilor — puțin peste 75% iar la nivelul instituțiilor deconcentrate 31%.

La nivel local, Prefecturile din Arad, Bacău, Bistrița Năsăud, Botoșani, Buzău, Caraș-Severin, Cluj-Napoca, Covasna, Dâmbovița, Galați, Giurgiu, Gorj, Hunedoara, Ialomița, Iași, Ilfov, Maramureș, Mehedinți, Mureș, Olt, Prahova, Sălaj, Satu Mare, Suceava, Timiș, Tulcea, Vâlcea și Vrancea au îndeplinit integral prevederile stabilite prin Memorandum.La polul opus se află Prefectura județului Călărași, singura care nu s-a conformat prevederilor documentului menționat.

Restul de 13 Prefecturi, anume: Albă, Argeș, Bihor, Brăila, Brașov, București, Constanța, Dolj, Harghita, Neamț, Sibiu, Teleorman și Vaslui au implementat parțial  Memorandumul.

Una din principalele recomandări, în urma evaluării realizată de MCPDC, este afișarea în format deschis a bugetului, bilanțului contabil și planului anual de achiziții ale instituției.

La nivelul companiilor de stat, autorităților centrale subordonate ministerelor și primelor instituții deconcentrate analizate, respectarea standardizării propuse de Ministerul pentru Consultare Publică și Dialog Civic și de Cancelaria Prim-Ministrului este într-o proporție de 31%. Din cele aproximativ 300 de pagini de internet  ale instituțiilor  publice centrale sau locale peste 160 de instituții din această categorie s-au conformat parțial structurii propuse de Memorandum.

30 de instituții cum ar fi: Inspectoratul de stat în Construcții, Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor, Departamentul de Informații și Protecție Internă, Agenția Națională pentru Achiziții Publice și-au conformat paginile de internet cu standardizarea propusă în Memorandum.

Autoritatea Națională pentru Persoanele cu Dizabilități, Oficiul Registrului Național al Informațiilor Secrete de Stat, Statul Major al Forțelor Navale, Inspectoratele Școlare de la nivelul sectoarelor Bucureștiului fac parte din cele 81 de instituții  care nu au implementat deloc în cele 5 săptămâni  de la aprobare Memorandumul cu tema: ‘Creșterea transparenței și standardizarea afișării informațiilor de interes public’.

MCPDC a constatat că principala cauză a lipsei implementării documentului reprezintă lipsa resurselor IT (pagini web și personal cu competențe IT).   Situația centralizată la nivelul zilei de 15 aprilie 2016 este atașată.

La sfârșitul celei de a două luni de la aprobare, MCPDC va actualiza aceste date, comunicând între timp cu toate instituțiile vizate.

Alături de Ministerul Dezvoltării Regionale și Administrației Publice (MDRAP), în această perioadă MCPDC depune toate eforturile pentru promovarea unei culturi a transparenței în administrație, participând la toate întâlnirile de lucru cu primarii din țară. Totodată Violeta Alexandru, Ministrul pentru Consultare Publică și Dialog Civic a trimis o adresă, tuturor celor 3.000 de Unități Administrativ Teritoriale, cu privire la creșterea capacității administrației publice în practicarea unui management transparent și participativ.

Facebook Comments