Orașe „inteligente“ din vestul țării. Aradul nu e printre ele

by Andreea Radu

In Romania, conceptul de „smart city” este inca unul nou, marile orase facand abia in ultimii ani pasi seriosi in acest sens, scrie hotnews.ro. Desi Bucurestiul a fost pionier, inca din 2007 implementand un sistem de management al traficului, lucrurile au stagnat in ultimii 8 ani, administratia nemaiavand niciun proiect nou de acest tip implementat, singurele initiative fiind cele din domeniul privat. Conceptul a revenit insa pe agenda municipalitatii in Capitala si, in acelasi timp, in ultimii ani, orasele din vestul tarii – Cluj-Napoca, Oradea, Sibiu, Timisoara – au avansat in acest domeniu.  Afla ce proiecte de tip smart city s-au dezvoltat in marile orase din vest si ce planuri au administratiile locale.

Oradea

Municipalitatea din Oradea a demarat elaborarea unei  strategii integrate privind digitalizarea orasului, in iulie 2016, cand a lansat „Strategia de informatizare a municipiului Oradea 2016 -2020”. Documentul este elaborat de Asociatia Cluj IT. Aceasta a fost la vremea respectiva prima abordare structurata din Romania spre dezvoltarea unui “smart city”.

Unul dintre obiectivele majore ale acestui proiect este cresterea calitatii vietii cetatenilor. Cand cetateanul depinde de orarul unei casierii pentru a-si plati o anumita taxa sau pentru a face o sesizare catre o institutie, atunci calitatea vietii sale nu este una foarte buna. In aceste conditii, tehnologia este cea care ne poate ajuta sa nu depindem de timp si de spatiu in raporturile normale cu o institutie. De la o eficienta a actului administrativ, trebuie sa mergem inainte si sa gandim o eficienta in favoarea cetateanului, care nu trebuie privit ca si contribuabil, ci ca si client al nostru„, a spus city-managerul Eduard Florea, la vremea respectiva.

Strategia a fost finalizata si Primaria urmeaza sa o puna in practica etapizat.

Investitii in transport

Primaria Oradea intentioneaza sa achizitioneze pe fonduri europene fie autobuze electrice, fie tramvaie noi, a declarat pentru HotNews.ro primarul orasului, Ilie Bolojan.  Exista posibilitatea sa se achizitioneze si autobuze Euro 6, daca se va primi derogare de la finantator. O decizie va fi luata in urmatoarea perioada. In plus, Primaria urmeaza sa lanseze licitatia pentru extinderea liniei de tramvai din oras cu 7 km.

Investitiile in transportul public nu sunt o noutate pentru oras, Oradea beneficiind de unele din cele mai eficiente mijloace de transport in común.

In 2008, Primaria Oradea a achizitionat 10 tramvaie moderne marca Siemens, acelasi model care circula si in Viena. Fiecare tramvai este dotat cu aer conditionat, are 5 usi mari, care permit un flux foarte bun de pasageri, diminuand astfel timpul necesar opririi intre statii si un sistem ce permite recuperarea energiei la franare de pana la 30%.

La inceputul anului 2015, Primaria Oradea in parteneriat cu Asociatia pentru promovarea turismului din Oradea si regiune a lansat aplicatia Oradea City App.  Prin intermediul acesteia, utilizatorii pot afla informatii despre obiective turistice cu ghid audio, unde este cel mai apropiat spital, ATM sau farmacie si pot plati biletul de transport public sau parcarea. De asemenea sunt oferite informatii legate de traseele diferitelor linii de autobuz sau tramvai sau sistemul de parcari publice din municipiu.

Citeste mai mult aici.

Aplicatie pentru sesizari

In 2016, Primaria Oradea a lansat si aplicatia Oradea City Report, care permite cetatenilor cu spirit civic sa transmita diverse sesizari si incidente catre institutie si operatorii serviciilor publice locale (Compania de Apa Oradea, Oradea Transport Local, Termoficare Oradea, Politia Locala Oradea, Luxten Lighting Company, RER Ecologic Service).

Cetatenii pot sesiza urmatoarele probleme: gropi in asfalt, caini comunitari, resturi menajere sau moloz aruncate la intamplare, gunoi in mijloacele de transport, disfunctionalitati in iluminatul public, cosuri de gunoi vandalizate, vehicule abandonate, blocaje din cauza zapezii, avarii apa rece si calda, canalizare infundata etc.

Sesizarile transmise vor fi insotite de fotografie, descriere si localizare GPS, oferind autoritatilor identificarea exacta a locatiei incidentelor.

Utilizatorii care folosesc aplicatia pot vizualiza atat sesizarile proprii, cat si pe cele transmise de alti utilizatori, acestea devenind publice din momentul preluarii de catre autoritati. Datele de identificare a utilizatorului, obligatorii pentru a transmite o sesizare (nume, prenume, numar de telefon) nu vor fi facute publice.

Primaria are termen 48 de ore sa rezolve problemele sesizate de cetateni, a declarat pentru HotNews.ro, primarul orasului, Ilie Bolojan.

In plus, programarea cununiilor civile se poate face online, la fel si programarea pentru schimbarea cartii de identitate.

Digitalizarea orasului include si parcarile. Astfel, in parcarile din oras, plata se poate face prin sms.

Investitii in iluminatul public

Ilie Bolojan, primarul orasului Oradea, a declarat ca anul viitor, in cadrul unui proiect de modernizare a marilor bulevarde, stalpii de iluminat vor fi „inteligenti”. Acestia vor fi dotati cu camere video, hotspot pentru internet wi-fi si cu senzori de miscare, intensitatea luminoasa fiind redusa in cazul in care nu trece nimeni prin zona. Astfel, se va face economie la energie electrica.

Un alt proiect al primariei Oradea este sa puna camere de luat vederi care citesc numerele de inmatriculare la intrarile in oras, astfel incat taxa de trafic greu sa poata fi platita prin sms.

Timisoara

Si orasul de pe Bega are o serie de proiecte tip smart city implementate, a declarat primarul Nicolae Robu pentru HotNews.ro.

Sistem de management al traficului

Traficul auto si pietonal este administrat cu un sistem informatic inteligent, cuprinzand senzori in asfalt in 134 de intersectii, 230 de camere video, radare si o camera de monitorizare ultracomplexa. Sistemul functioneaza in doua regimuri: unul cu unda verde si al doilea adaptiv, cu timpi la semafoare stabiliti dinamic, in functie de conditiile concrete de trafic. Din sistem se scot poze si alte date privind trecerile pe rosu, pe baza carora se aplica sanctiunile, a spus Robu.

Parcari inteligente

Parcarile – nu toate, la ora actuala, dar in curand toate – sunt gestionate inteligent, cetatenilor indicandu-li-se pe telefon cate locuri libere sunt, care anume, cat costa, care veste distanta in spatiu si timp pana la parcare si, dupa ce ei aleg unde doresc sa parcheze, sunt condusi prin gps acolo. Plata se face de pe telefon printr-un simplu clic/sms„, a explicat primarul.

Wi-fi gratuit in toate cele trei piete principale din centrul istoric

Suntem in curs de implementare a unei aplicatii pentru vizualizarea pe telefon a parametrilor aerului pe traseele mijloacelor de transport in comun. Suntem in curs de implementare a unei aplicatii pentru sesizarea de catre cetateni prin telefon, prin poze si texte, a oricaror probleme din oras. La fel, pentru vizualizarea pe telefon a datelor despre cladirile de interes, parcuri si alte obiective de interes turistic„, a mai declarat Nicolae Robu.

Proiecte tip smart city exista si in alte orase din Romania, in ultímii ani, astfel de initiative prinzand avant.

Facebook Comments