Începe Festivalul Internațional de Teatru Clasic de la Arad

by Andreea Radu

Timp de două zile ne-am aflat în antecamera Festivalului Internaţional de Teatru Clasic cu două evenimente realizate de mai tinerii artişti în ale artelor.

Joi, 10 noiembrie, a fost ziua pregătirilor şi căutărilor, a fost VREMEA PULCINEILOR – un spectacol Commedia dell’arte realizat de studenţii Facultăţii de Teatru şi Televiziune a Universităţii „Babeş-Bolyai” Cluj-Napoca, atent supravegheaţi de Miklós Bács, Irina Wintze şi Tudor Lucanu. Tinerii actori au invadat Atrium Mall, Gara CFR, şi Teatrul Clasic „Ioan Slavici”, împrumutând din frenezia lor publicului şi oraşului pregătit de sărbătoarea teatrală FITCA 2016.

Aseară, în foaierul Teatrului a avut loc vernisajul expoziţiei AFIŞUL DE TEATRU. Conceptul expoziţiei: celor 10 spectacole de teatru selecţionate de criticul MARIA ZĂRNESCU li s-a dat o înfăţişare distinctă prin prisma studenţilor şi profesorilor Facultăţii de Design din cadrul Universităţii „Aurel Vlaicu” din Arad.

35 de afişe, cuprinse într-o expoziţie, răspund unei provocări – aceea de a surprinde într-o singură imagine spiritul piesei de teatru, fără ca autorii să fi văzut vreunul dintre spectacole. Un periplu în lumea fantastică a teatrului la care iei parte privind o singură imagine. Expoziţia va fi deschisă în foaierul Teatrului pe toată durata Festivalului.

Dar Festivalul Internaţional de Teatru Clasic începe astăzi. O ediţie care, deşi poartă amprenta riguroasă a clasicismului shakespearian, prezintă la Arad, timp de nouă zile, spectacole şi evenimente ce dezvăluie chipurile complexe ale fenomenului teatral românesc.

Cam aşa arată ediţia FITCA 2016:

Opt spectacole ale unor importante instituţii teatrale din România, un spectacol al tinerilor creatori, studenţi ai Facultăţii de Teatru şi Televiziune din cadrul Universităţii „Babeş-Bolyai” Cluj-Napoca, un spectacol al Teatrului Naţional Pécs din Ungaria, un recital-manifest marca Nicu Alifantis şi un eveniment-happening, unic în România – The Tango Orchestra Show.

Şi pentru că anul acesta mizăm pe întâlnirile care aduc profit spiritual şi profesional, ne bucurăm să putem găzdui întrevederea de lucru pe care o propune MIKLÓS BÁCS actorilor Teatrului Clasic „Ioan Slavici” Arad prin workshopul PRACTICA MONOLOGALĂ ÎN ARTA DRAMATICĂ. Participanţii vor experimenta tehnica explorării teoretice și practice a propriului lor laborator de creație în cadrul unui atelier având ca suport monologul dramatic cehovian.

Vor fi întâlniri frumoase cu actori şi regizori de marcă ai teatrului românesc, cu artişti pentru care arta teatrului reprezintă o imensă provocare. Ca şi pentru Festivalul nostru.

Primele trei zile de Festival poartă amprenta regizorală a lui Gelu Colceag, Miklós Bács, Silviu Purcărete şi Ádám Horgas.

Astăzi, 12 noiembrie deschidem FITCA 2016 cu o producţie a Teatrului de Comedie din Bucureşti. Un spectacol muzical în care totul este permis, o echipă de actori remarcabili reuşind să dea o înfăţişare modernă unei poveşti arhicunoscute. Rezultatul: un show ingenios şi modern cu muzică live: ÎMBLÂNZIREA SCORPIEI, regia Gelu Colceag. Ora 19.00, Sala Mare.

A doua zi de Festival începe la ora 17.00 în Sala Studio cu un spectacol de teatru-nonverbal, o incursiune în străfundurile misterioase şi zbuciumate ale sufletului omenesc: SOLO GOYA pune lupa pe formele de expresie corporală. Este propunerea studenţilor Facultăţii de Teatru şi Televiziune – Universitatea „Babeş-Bolyai” Cluj-Napoca.

De la ora 19.00, la Sala Mare, regizorul Silviu Purcărete ne introduce în lumea dramaturgului italian Carlo Goldoni. CAFENEAUA este nu doar un loc de întâlnire, este centrul unei lumi, un loc de observaţie, de bârfe. O producţie a Teatrului Naţional „Vasile Alecsandri” Iaşi despre care actorul Teodor Corban, protagonistul spectacolului, mărturisea că „spectatorii pleacă la final de-a dreptul magnetizaţi”.

Luni, 14 noiembrie, în Sala Mare, de la ora 19.00, vă aşteptăm la întâlnirea cu trupa Teatrului Naţional Pécs, Ungaria. Patru candidaţi îndârjiţi şi decişi sunt chemaţi la un interviu într-o cameră stranie. Uşa se închide şi începe o luptă dură, plină de enigme, fără limite morale sau tabuuri. Spectacolul METODA GRÖNHOLM de Jordi Galceran în regia lui Ádám Horgas redă într-o oră şi jumătate, inteligent şi riguros, jocul grotesc al manipulării. O satiră amară a unei societăţi în căutarea umanităţii pierdute printre birouri şi dosare.

Facebook Comments