CURTEA DE CONTURI: PLATI ILEGALE DE APROAPE UN MILION DE LEI PENTRU NOUL PARC AL COPIILOR

by Cosmin Mihuta

Curtea de Conturi Arad ne arată din nou cum se desfăşoară lucrurile la Primăria municipiului Arad, cum se cheltuie banul public şi cum beneficiază firmele de casă de dărnicia celor care conduc destinele oraşului. Despre noul parc al copiilor, denumit în mod imbecil „Aventura Voinicilor“, LiveArad.ro a scris în nenumărate rânduri, arătând că avem de a face cu o nouă afacere a firmelor de casă, care încasează un milion de euro pentru această lucrare. Tot LiveArad.ro a prezentat faptul că parcul cu pricina ar fi trebuit finalizat, conform contractului, cu mult înainte de august 2014, însă cei din Primăria Arad au fost extrem de indulgenţi cu firma care trebuia să respecte contractul.

Iată că acum aflăm că, pe lângă încălcarea termenilor din contract, Primăria Arad a mai şi plătit în mod nelegal, în avans, aproape un milion de lei către acele firme, care au realizat acel parc. Din verificările celor de la Camera de Conturi din Arad s-a constatat că în luna decembrie 2013, a fost plătită suma de 919.876,02 lei, reprezentând contravaloarea unor bunuri (dotări) 862.616,57 lei şi 57.259,45 lei (cheltuieli indirecte şi beneficiu), aferente lucrării „Proiectare şi execuţie relocare Parcul Copiilor Arad“, predate în custodie, operaţiune prin care resursele bugetului local au fost utilizate nelegal.

Pe scurt, despre ce este vorba. Cei de la Primăria Arad au plătit firmelor care realizau noul parc, aproape un milion de lei pentru bunuri şi servicii, în decembrie 2013. Deşi conform contractului încheiat în 29.04.2013, era prevăzut un termen de 2,5 luni pentru proiectare şi 3,5 luni pentru realizarea lucrărilor, acestea au demarat abia la 16.09.2013, iar în 2.12.2013 ele au fost sistate. Conform contractului, termenul de şase luni era cu mult depăşit, iar lucrarea nu numai că nu era gata, ci abia începuse. Cu toate acestea, Primăria Arad a găsit de cuviinţă să plătească sume de aproape un milion de lei pentru lucrări ce nu fuseseră efectuate. Interesant că în aceeaşi zi, 18.12.2013, Primăria Arad a propus prelungirea duratei contractului, care era de mult depăşită, până la data de 16.05.2014. Iar dacă tot a obţinut o prelungire, în aceeaşi zi, firma Rubik Modul SRL a şi emis o factură de 937.419,52 lei pentru diverse dotări pentru parc, printre care şi instalaţia electrică a fântânii arteziene.

Fiindcă decembrie e luna cadourilor, a doua zi, prin ordonanțarea de plată nr. 498/19.12.2013 a şi fost dispusă achitarea sumei de 937 de mii de lei către acea firmă, care trebuie spus că lucra în colaborare cu Amahouse SRL Arad, una dintre firmele de casă PDL. Ce drăguţi au fost cei din Primărie să dispună plata facturii în 24 de ore. Când a avut timp să ajungă factura la Primăria Arad, să fie verificată de compartimentele de specialitate? Probabil cei din Primăria Arad au muncit peste program pentru ca lucrurile să se mişte rapid. Sau să fi dat cineva un telefon urgent să se plătească banii în 24 de ore pentru parcul copiilor, unde nu se respectase nici termenul, iar dotările pentru care se dădeau banii nu era montat. Asta nu se cheamă cumva trafic de influență ?

Nu ştim care a fost cauza acestei hărnicii a funcţionarilor, asta e treaba organelor competente să decidă. Ce ştim e ceea ce ne spune Camera de Conturi Arad, în urma controlului. Şi anume:

1. Nu a fost respectat Graficul de execuţie al lucrărilor, deoarece preluarea în custodie a bunurilor şi plata acestora s-a efectuat în condiţiile în care, conform borderoului producţiei pe luna noiembrie 2013, întocmit de constructor, lucrările au fost realizate şi decontate în proporţie de 57,93 la sută, cu toate că acestea trebuiau realizate în primele trei luni, iar constituirea custodiei şi plata bunurilor în luna decembrie este în discordanţă totală cu graficul de lucrări şi contractul nr. 28587/29.04.2013.

2. În anul 2014, prin actul adiţional nr. 31054/15.05.2014, s-a prelungit din nou durata de execuţie până la 30.06.2014, fiindcă parcul nu era gata. Acest lucru evidenţiază, spune Curtea de Conturi, faptul că, custodia şi plata în luna decembrie 2013 nu au fost justificate.

3. Bunurile pentru care s-a plătit aproape un milion de euro în decembrie 2013 au fost scoase din custodie abia în 2014, prin procese verbale semnate în lunile aprilie, mai şi iunie. Cu alte cuvinte, nu era nevoie de acele dotări în decembrie 2013, iar primăria nu ar fi trebuit să le achite cu şase luni înainte.

Iată cum se fac afaceri în municipiul Arad, din banii publici, din taxele şi impozitele cetăţenilor. Iată cum se dau bani în avans, ceea ce nu se întâmplă în nicio altă ţară din Uniunea Europeană, pentru lucrări neefectuate, iată cum se plătesc sume imense de bani, la doar o zi după ce se emite factura, iată cum se prelungesc termene la infinit, fără ca firmele care nu respectă contractele să păţească ceva, fără ca cineva să se gândească măcar să rezilieze acel contract nerespectat.

Acesta este Aradul lucrului bine făcut, păstorit de primarul Gheorghe Falcă, în care firmele de casă prosperă, iar cetățenii nu au cu ce să achite facturile la căldură. Asta dacă avem căldură, fiindcă bani pentru datoriile CET-lui nu există, foamea clientelei politice fiind prea mare.

 

cosmin.mihuta@livearad.ro

Facebook Comments