18 mai în glumă mai în serios, la filarmonica arădeană

by Dana B.

Joi 18 Mai 2017, ora 19.00

Sala Cercului Militar, B-dul Decebal nr. 19

18 mai în glumă, 18 mai în serios

Dirijor – Romeo Rîmbu

Solişti – Doru Roman (percuţie), Sorin Petrescu (pian)

În program lucrări de  Johann Strauss, Pablo de Sarasate, Enrique Granados,

Gian Piero Reverberi, Leroy Anderson, Henry Mancini, Phil Coulter

 

Gian Piero Reverberi: Odiseea veneţiană

Leroy Anderson: The Syncopated Clock

Pablo de Sarasate: Melodii lăutăreşti

Leroy Anderson: The Waltzing Cat

Enrique Granados: Orientale

Leroy Anderson: The Typewriter

Henry Mancini: Muzica filmului serial „Pasărea spin”

Leroy Anderson: Plink, Plank, Plunk

Astor Piazzolla: Romanţa şi Libertango

Johann Strauss: Pizzicato Polka

Friedrich Gulda: Introducere şi Scherzo

Leroy Anderson: Sandpaper Ballet

Phil Coulter: The Belfast Polka

Glumă, păcăleală, nostalgie, sentimentalism pasional, dinamism, ritmică debordantă, totul într-un pachet simfonic imprevizibil, pregătit pentru seara de 18 Mai 2017 de invitaţii Filarmonicii, dirijorul Romeo Rîmbu, pianistul Sorin Petrescu şi percuţionistul Doru Roman, prezenţi cu un nou program de divertisment, care debordează de spontaneitate şi echilibristică instrumentală.

Audiţia se destinde în această săptămână printr-o colecţie de miniaturi simfonice, în care centrul de greutate devine muzica semi-clasică a lui Leroy Anderson, prezent prin cele mai şarmante şi aluzive dintre titlurile sale, Ceasul sincopat, Maşina de scris sau Baletul cu şmirghel, însă prospectează deopotrivă nuanţele rafinate ale unor creatori la fel de accesibili şi partiturile lor de culminaţie.

Din programul experimentaţilor muzicieni nu  lipsesc nici de această dată partituri de Astor Piazzolla (Romanţa, Libertango) sau Gian Piero Reverberi (Odiseea veneţiană), însă tabloul se diversifică prin spectacolul instrumental oferit de autografele Friedrich Gulda (Introducere şi Scherzo), Phil Coulter (Polca din Belfast) sau Pablo de Sarasate (Melodii lăutăreşti), dar şi prin rafinamentul şi eleganţa unor inspiraţii precum dansul cu iz maur al lui Enrique Granados (Orientale) sau aceea a emblematicei teme creată de Henry Mancini pentru filmul Pasărea spin

18 mai în glumă, 18 mai în serios este un spectacol simfonic pentru toate gusturile, un eveniment ce încurajează insolitul şi spectaculosul, un loc de întâlnire pentru cei care iubesc muzica bună şi acceptă o noua întâlnire cu ea, la ora 19.00, în Sala Cercului Militar.

De-a lungul carierei profesionale, dirijorul Romeo Rîmbu şi-a câştigat recunoaşterea pe plan naţional şi internaţional, fiind invitatul permanent al unor renumite orchestre din ţară şi străinătate.

Formaţia sa muzicală o datorează şcolii interpretative clujene, studiind în cadrul Liceului de Artă “Sigismund Toduţă” şi Academiei de Muzică “Gheorghe Dima”.

Ca oboist, multiplu laureat al concursurilor de specialitate,  Romeo Rîmbu colaborează cu diferite formaţii şi orchestre, concertând în România, Germania, Italia, Grecia, Spania, Franţa, Elveţia. În ipostază solistică, dintre cele mai importante succese se remarcă interpretarea Concertului pentru oboi şi orchestră de W.A. Mozart în celebra sală Musikverein din Viena. Această lucrare, împreună cu concertele de Haydn şi Dittersdorf, au fost înregistrate pe două LP-uri pentru Casa de discuri Electrecord.

Pentru muzicianul Romeo Rîmbu, arta dirijorală a constituit o preocupare constantă din anul 1990, odată cu participarea la un curs de specializare în cadrul Academiei “Ottorino Respighi” din Roma. În perioada 1991-1993, a studiat dirijatul la Oradea, iar în 1995 a obţinut o bursă oferită de Guvernul italian, pentru a se perfecţiona la Academia din Pescara. De asemenea, în 1996, muzicianul a fost invitat la un curs de perfecţionare la Budapesta susţinut de maestrul Erich Bergel.

Dirijând peste 700 de concerte în Europa, S.U.A., Brazilia, Japonia şi Coreea de Sud, la pupitrul unor reputate ansambluri simfonice (Orchestrele Filarmonicilor din Arad, Bacău, Botoşani, Braşov, Cluj-Napoca, Constanţa, Craiova, Iaşi, Oradea, Satu-Mare, Sibiu, Târgu-Mureş, Opera Naţională Română din Cluj-Napoca, Orchestra de cameră a Radiodifuziunii  Române, Shanghai Broadcasting Symphony Orchestra, L’Orchestre du Conservatoire de Rennes, The New York University’s Contemporary  Music Ensemble, The Gyeonggi Philharmonic Orchestra, Orchestra Naţională a Moldovei, Korean Symphony Orchestra, orchestra simfonică din Atena , Wuppertaler Symphonieorchester), Romeo Rîmbu a susţinut concerte în săli prestigioase ale lumii: Seoul Arts Center, Musikverein din Viena, Hercules-Saal din München, Teatrul Manzoni şi Opera din Roma, Teatrul Arriaga din Bilbao.

Totodată, a fost membrul unor comisii de jurizare ale concursurilor internaţionale de la Mazara del Vallo, Marsala, Erice şi Tokyo, alături de personalităţi precum Agostino Orizio sau Aldo Ciccolini.

Punând în valoare creaţia compozitorilor ce au activat la Oradea (Michael Haydn, Wenzel Pichl şi Karl Ditters von Dittersdorf), dirijorul Romeo Rîmbu a realizat cinci CD-uri editate de Casa de discuri Olympia din Londra- imprimări cotate cu patru şi cinci stele de către critica de specialitate londoneză, fiind recomandate ca imprimări de referinţă. De altfel, muzicianul promovează şi muzica nouă, fiind interpretul preferat al compozitorului italian Luciano Simoni, imprimând cu Filarmonica din Târgu-Mureş şapte CD-uri la Casele de discuri INEDITA şi AGORA.

Profesor-asociat al Academiei de Muzică din Cluj-Napoca şi al Facultăţii de muzică a Universităţii din Oradea, Romeo Rîmbu deţine şi funcţia de dirijor permanent al Filarmonicii din Oradea. Totodată, deţine statutul de membru fondator şi dirijor permanent al Noii Orchestre Transilvane, cu sediul la Bistriţa.

Este Doctor în muzică al Universităţii Naţionale de Muzică din Bucureşti.

 Pianistul SORIN PETRESCU a început studiile la Liceul de Muzică Ion Vidu din Timişoara şi şi-a continuat  instrucţia muzicală  la Conservatorul Ciprian Porumbescu (azi Universitatea de Muzică) din Bucureşti la clasa profesorului Constantin Ionescu Vovu.

În anii 1980 şi 1981 a participat la cursurile de vară ale Seminarului internaţional de la Weimar, la clasa de măiestrie a pianistului Rudolf Kehrer.

Din anul 1982, Sorin Petrescu este pianist (în prezent solist concertist) al Filarmonicii Banatul, desfăşurând o bogată activitate solistică. Este membru al Trio-ului Contraste, fiind un promotor al muzicii contemporane.

Sorin Petrescu a fost distins cu premiul I la concursurile naţionale ale muzicienilor profesionişti în 1983, 1985, 1987, 1989, cu Premiul Revistei „Astra“ din Braşov (1988), Premiul Criticilor Muzicali (1989), Premiul Uniunii Compozitorilor din România. Este de asemenea laureat al Concursului Internaţional de pian de la Mazara – Italia (Premiul II).

Sorin Petrescu a participat în cadrul mai multor festivaluri muzicale precum: Festivalul George Enescu (1988, 1991, 2007), Festivalul internaţional de la Varna (Bulgaria), Festivalul pentru Europa de Răsărit de la Bergen (Norvegia), Festivalurile de muzică contemporană de la Darmstadt (Germania), Bogota (Columbia), East-West Festival – Amsterdam (Olanda), The New Music Festival – Huddersfield (Marea Britanie), Musicorama (Hong Kong). A concertat şi în China, Polonia, Ungaria, fosta U.R.S.S., Germania, Olanda, Franţa, Elveţia, Taiwan, Anglia, Suedia, Norvegia, Danemarca, Puerto Rico.

A realizat înregistrări la radio, televiziune şi la Casele de discuri Electrecord, Gutingi, Cavalli, Altri Suoni.

Sorin Petrescu este doctor în muzicologie.

DORU ROMAN a absolvit Liceul de Muzică Ion Vidu  din Timişoara, la clasa de percuţie  a doamnei prof. Viorica Siminescu şi Conservatorului de Muzică Gheorghe Dima din Cluj-Napoca, la clasa Maestrului Grigore Pop. A fost angajat al Operei Române din Timişoara până în anul 1990, când devine membru al Orchestrei Filarmonicii Banatul şi solist-concertist, începând din toamna anului 2007.  În paralel este profesor de percuţie la Facultatea de Muzică din cadrul Universităţii de Vest din Timişoara.

Dintre activităţile sale multiple amintim implicarea sa ca membru al Orchestrei Internaţionale Europa Symphony – Viena, Orchestrei Metropolitan – Bucureşti, Ansamblului de Percuţie – Cluj-Napoca, Ansamblului de Percuţie Rhythmic – Timişoara şi Old Dixieland Jazz Band. Este coordonator  al Ansamblului Percutissimo al Facultăţii de Muzică din Timişoara şi membru al Trio-ului Contraste.

De-a lungul timpului, Doru Roman a obţinut cinci Premii I la Concursurile Naţionale de Percuţie, Premiul  Criticilor din România (1985), Premiul  Special la Festivalul de Jazz – Sibiu (1986), Premiul Pro Cultura Timisiensis şi Premiul  UCMR (2008).

A susţinut concerte ca solist, acompaniat de majoritatea orchestrelor importante din ţară şi patru concerte  acompaniat de Orchestra Naţională din Taiwan. A participat la numeroase Festivaluri Internaţionale precum: Contemporary Music Festival – Darmstadt (Germania 1991, 1992, 1996, 2004) S.I.M.C. Festival – Lausanne (Elveţia), Contemporary Music Festival – Huddersfield (Anglia), Musicarama Festival – Hong – Kong, Agde Musica şi Festivalul Internaţional al Muzicii Universitare – Belfort (Franţa), Tage der neue Musik – Bamberg, Zeit fur Neue Musik – Bayreuth, Oldenburger Kammermusik Festival, Geselleschaft für Neue Musik – Mannheim, Komponistinnen und Ihr Werk – Kasel (Germania), Festivalul Stockholm New Music, Festivalul Internaţional George Enescu – Heidelberg şi Mannheim şi altele. A susţinut de  asemenea recitaluri în ţări precum Olanda, Elveţia, Belgia, Italia, Bulgaria, Austria, Ungaria, Franţa, Spania, China, Columbia, Danemarca şi Taiwan.

A realizat numeroase înregistrări radio  şi pe  DVD, dintre care 6 concerte în care este solist şi alte 25 în diferite concerte şi recitaluri cu ansamblurile din care face parte.

 

 

 

 

Facebook Comments